Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Huskurva  (läst 2927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toarp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Huskurva
« skrivet: 05 november 2006, 09:08:38 »
Hej alla.

Nu har det varit tillräckligt kallt här i Boråstrakten så att jag har kunnat ställa in huskurvan enligt konstens alla regler dvs instruktionsboken.

Jag hamnade på huskurva 55 och justering +1.

Är det någon som har en uppfattning om hur viktigt det är att ha huskurvan så exakt som möjligt och då menar jag energiförbrukningen i första hand.

mvh
Hus, två våningar + källare byggd 1920, boyta ca 110 kvadrat. Halva första våningen golvvärme, resten av huset värmeelement typ gammal sammanlagt 5 st. Innan olja, ca 2,5 kbm/år nu Sanyo CO2.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Huskurva
« Svar #1 skrivet: 06 november 2006, 09:00:59 »
Hallo,

Det är klart att ju mer träffsäker innekurva du har, desto jämnare temperatur får du. Jag tycker dock inte att det verkar särskilt känsligt om man har innegivaren installerad på ett bra ställe.

Huskurva 55 grader kan eventuellt innebära att du får höga returer, men det kan ju också innebära att du varit på hugget och strypt flöden...

Utloggad toarp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Huskurva
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2007, 18:03:19 »
Sänkte hurskurvan till 53..

Total elförbrukning inkl hushållsel på fyra månader, sept - dec blev 4800 kwh. Är ganska nöjd med det fast det har ju varit extremt varm höst.
Hus, två våningar + källare byggd 1920, boyta ca 110 kvadrat. Halva första våningen golvvärme, resten av huset värmeelement typ gammal sammanlagt 5 st. Innan olja, ca 2,5 kbm/år nu Sanyo CO2.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Huskurva
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2007, 18:23:36 »
Toarp, prova sänk huskurvan lite till du. Jag har min på 50, och så mycket har den hittills aldrig släppt ut, då får du lägre returtemp.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!