Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innedelens avfuktningsfunktion.  (läst 1939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valentin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Innedelens avfuktningsfunktion.
« skrivet: 04 november 2006, 12:17:06 »
Enligt manualen för E12DKE är pumpens avfuktningskapacitet 1,6l/h. Trots detta har
mina tre-glasfönster varit täckta med fukt de senaste mornarna. Är ventilationen fel
inställd eller är pumpen fel inställd på fjärrkkontrollen? Då det varit kallt i Bohuslän
de senaste dagarna har jag kört pumpen autofan och vaierat temperaturen  mellan
20-24 grader.

Pumpen är nyinstallerad till en 1,5 plans villa på 140 m2. Var ligger problemet?

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: Innedelens avfuktningsfunktion.
« Svar #1 skrivet: 04 november 2006, 12:20:18 »
Enligt manualen för E12DKE är pumpens avfuktningskapacitet 1,6l/h. Trots detta har
mina tre-glasfönster varit täckta med fukt de senaste mornarna. Är ventilationen fel
inställd eller är pumpen fel inställd på fjärrkkontrollen? Då det varit kallt i Bohuslän
de senaste dagarna har jag kört pumpen autofan och vaierat temperaturen  mellan
20-24 grader.

Pumpen är nyinstallerad till en 1,5 plans villa på 140 m2. Var ligger problemet?

Har du kört den i dry läge? Jag tvivlar på att du vill göra det när det är kallt ute. Av vad jag förstått så blåser den kalluft när den körs i dry mode. (jag kan ha fel)

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Innedelens avfuktningsfunktion.
« Svar #2 skrivet: 05 november 2006, 08:44:49 »
Henger det gardiner , eller står det møbler i veien som hindrer luftsirkulasjon kanskje ? Hjelper trolig og om du åpner evt. ventiler i overkarmen .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Innedelens avfuktningsfunktion.
« Svar #3 skrivet: 05 november 2006, 12:33:10 »
Enligt manualen för E12DKE är pumpens avfuktningskapacitet 1,6l/h. Trots detta har
mina tre-glasfönster varit täckta med fukt de senaste mornarna. Är ventilationen fel
inställd eller är pumpen fel inställd på fjärrkkontrollen? Då det varit kallt i Bohuslän
de senaste dagarna har jag kört pumpen autofan och vaierat temperaturen  mellan
20-24 grader.

Pumpen är nyinstallerad till en 1,5 plans villa på 140 m2. Var ligger problemet?

Avfuktningen fungerar endast när cold eller dry funktionen används, och det vill du ju som sagt inte använda vintertid.

Återstår följande alternativ:
1. Du har fönster med dåligt isolationsvärde. Så när du nu stängt av dina element blir glaset för kallt med kondens som följd.
2. Du har för dålig ventilation
3. BÃ¥de punkt 1 och 2.

Hälsningar

Martin X

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!