Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
STORT BEHOV AV RÅD OCH TIPS!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: STORT BEHOV AV RÅD OCH TIPS! (läst 3911 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undrande i Östergötland
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Söderköping
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Undrande i Östergötland
«
skrivet:
03 november 2006, 20:37:30 »
Citera
Vi har en enplansvilla på 155 kvm utanför Norrköping. Huset värms upp med vattenburen el med en Nibe elpanna från 1979. Vi har mekanisk frånluftventilation och ventiler för tilluft ovanför alla fönster.
Vår totala elförbrukning uppgår till 21.000 kw per åt då vi ofta kompletteringseldar med braskamin, ca. 2.5 kubikmeter ved om året
Min fråga är om man ska satsa på en frånluftsvärmepump eller något annat, typ bergvärme?
Vi har varit i kontakt med två firmor i länet, men tyvärr är deras mantra bara bergvärme, kanske mest för att deras vinstmarginal är avsevärt högre på bergvärme än frånluftsvärmepumpar?
Kan man överhuvudtaget få en realistisk payoff-tid på bergvärme á 120.000 + ränta med vår elförbrukning? Och vilken frånluftsvärmepump ska man satsa på (nybörjare inom detta område b00k).
Tacksam för alla råd vi kan få!
Hälsningar Jörgen
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: STORT BEHOV AV RÅD OCH TIPS!
«
Svar #1 skrivet:
03 november 2006, 21:33:13 »
Citera
För er skulle en Comfortzone eller liknande frånluftsvärmepump med HÖG uteffekt kunna stå för en stor del av er uppvärmning, jord eller bergvärme kan också vara intressant, men ni ligger på en så pass låg förbrukning att det är tveksamt med investeringar på mer än 100 000 kr om det skall kunna löna sig på 10 års sikt.
En luft/luft-värmepump skulle också kunna hjälpa er att sänka förbrukningen med 5-8 000 kWh/år.
En frånluftsvärmepump med hög uteffekt kanske med ca. 10-13 000 kWh/år.
«
Senast ändrad: 03 november 2006, 21:35:35 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #2 skrivet:
03 november 2006, 22:41:55 »
Citera
2,5m
3
ved ska också läggas till, men det är ändå lite lite förbrukning. Ju större förbrukning desto lönsammare med VP.
När det blir kallt kolla på elpannan hur mycket effekt den tar, ni har väl lampor som visar det. Säkrast är dock att effektmäta med en tångamperemätare...
Viktigast för att se hur besparingen blir är nästan vilken typ av radiatorsytem man har. Det bör vara ett lågtempsystem. Det bör ni också kolla.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html
scrolla nedåt det är inte riktigt i bokstavsordning...
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
Undrande i Östergötland
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Undrande i Östergötland
«
Svar #3 skrivet:
04 november 2006, 19:45:37 »
Citera
Tack för tipsen!
När det var som kallast i vintras var temperaturen på vattnet till elementen på runt 45-max 50 grader.
Enligt säljaren från IVT-center i Norrköping har vårt hus samma isoleringsfaktor (kan ej benämningen) som ett nybyggt hus. Vilket gör det hela ännu knepigare, för inte installerar man väl normalt sett bergvärme i ett nytt hus? (vilket de vill sälja till varje pris...)
Vad tycker ni om Sanyo CO2? Kostar ju trots allt kring 90-95 tkr att installera osv.
Jörgen
Loggat
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2350
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #4 skrivet:
04 november 2006, 20:51:04 »
Citera
Jag hade börjat med en luft/luft av värstingmodell....ca 25000:- installerat o klart...kan man spara 8000 på den varje år så skulle man vara nöjd.....annars om elpannan börjar ge sig en co2 alt en ctc 105 skulle nog sitta fint i den kåken.......
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #5 skrivet:
04 november 2006, 21:22:57 »
Citera
Du har mycket lämplig raddar för bergvärme.
I valet mellan co2 och bergvärme skulle jag handlöst välja bergvärme... CO2 ger för låg effekt tycker jag, dessutom minskar verkningsgraden vid kyla. Tillslut stoppar den helt!
Om du har lämplig tomt kan du få en ytjordanläggning för samma pengar som en co2, då är valet lätt.
Loggat
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
gano
Gäst
gano
«
Svar #6 skrivet:
04 november 2006, 21:43:39 »
Citera
Hej.
Du sitter i samma klassiska sits som många småhusägare i södra delen av landet. Förbrukningen är för låg för att större investeringar ska löna sig. Jag befann mej i samma sits för 2 år sedan. Jag bor också i ett snarlikt hus.
Det som lönar sig är att installera är en ganska stor luft/luftvärmepump eller möjligen två små. Det kan bli lite problem med att nå ut med värmen med enbart en maskin, det blir långa avstånd i en enplansvilla på 155 kvm. Ni eldar med ved, så det passar ju bra att elda när luft/luftvärmepumpen inte orkar hålla värmen. En luft/luftvärmepump är suverän på att sprida ut värmen från en braskamin, man kan köra enbart fläktläge.
Det andra som lönar sig är tilläggssolering av vinden. Bergvärme är uteslutet anser jag.
Själv har jag en ovanlig lösning, luft/luftvärmepump och solfångare på varmvattnet.
MVH/Gano
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #7 skrivet:
04 november 2006, 22:18:38 »
Citera
21000 kwh och några kubik ved...
Säg att värmeanläggningen är uttjänt och måste bytas... vad kostar en ny konventionell säg att det går loss på 50.000:-
Räknar man då med mellanskillnaden till en bergvärmeanläggning i en kalkyl då får man god lönsamhet.
Som bekant kan man göra vad som helst med statistik samma är det med kalkyler...
Länk till farsgubbens lilla hus, där det var en 50 år gammal gjutjärnspanna. Nåt var man tvungen att göra. Men som sagt skral lönsmamhet om man räknar hela investeringen!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1087.0
Loggat
Undrande i Östergötland
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Undrande i Östergötland
«
Svar #8 skrivet:
05 november 2006, 15:58:14 »
Citera
Tack för alla tips och idéer - fortsätt gärna att komma med olika förslag och idéer!
Ett tag var vi inne på att skaffa en luft-luftvärmepump från IVT, som är testvinnare. Därefter kan vi byta ut elpannan mot en frånluftsvärmepump när den ger upp, vilket förhoppningsvis dröjer... (även om den är från 1979). Det svåra är ju dock att få ut luften till alla rum.
Å andra sidan känns det lite överjobbat/investerat om vi med en vanlig frånluftsvärmepump kan få ner förbrukningen med ca 8000 kw. Då landar den totala årsförbrukningen på c.a 13.000 kw, vilket jag bedömer vara mycket lite för husets och familjens storlek.
Dilemmat är som sagt var att vi har för låg förbrukning för investeringar över 100 tkr, typ bergvärme.
VI HAR MEKANISKT FRÅNLUFTSYSTEM KOPPLAT TILL BÅDA BADRUMMEN, TVÄTTSTUGAN OCH GARAGERUMMET. GÅR DET ATT, UTAN PROBLEM, KOPPLA SAMMAN DET BEFINTLIGA FRÅNLUFTSYSTEMET MED EN MODERN FRÅNLUFTSPUMP, TYP NIBE 360P ELLER COMFORTZONE UTAN PROBLEM?
Hälsningar Jörgen
«
Senast ändrad: 05 november 2006, 19:23:04 av Undrande i Östergötland
»
Loggat
Jocke montör
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 469
Karma +0/-1
Kön:
Jocke montör
«
Svar #9 skrivet:
05 november 2006, 21:23:45 »
Citera
Det var ju med din husmodell som idén med frånlufts-värmepump kom i från.
Så det borde fungera utmärkt.
Däremot så kanske din avluftskanal inte är kondensisolerad, vilket den måste vara med Flvp.
Loggat
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02
Undrande i Östergötland
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Undrande i Östergötland
«
Svar #10 skrivet:
07 november 2006, 11:07:48 »
Citera
Kanon med alla bra tips!
Det lutar nog åt att vi installerar en flvp till våren. Dels har rörkillarna mer tid då och priset kanske blir bättre.
Nu återstår bara att bestämma sig, nibe 360 eller comfortzone. Det skilljer ju 25 tjr i inköpspris exkl installation.
Våra frånluftventilationsför är bra isolerade, så jag hoppas och utgår ifrån att de är kondensisolerade.
Jörgen
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #11 skrivet:
11 november 2006, 10:03:21 »
Citera
Kondensisolering innebär att man har ett skikt av ett icke fuktgenomsläppligt material i isoleringen, "vanlig" gullfiber eller rockwool är inte kondensisolering.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
jn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
jn
«
Svar #12 skrivet:
11 november 2006, 16:43:23 »
Citera
Hej,
Jag var i samma sits som du och har enplanshus med 127m2 från 1986 men även med tillluft.
Jag tittade comfortzone frånluft på samt med tillluft agg ca: 85' föll p.g.a bökigt med placering av tilluftagg.
Jag tittade på Nibe fighter 410P men jag var tveksam med tanke på mycket kompressorras enligt folksam samt propan och även att kompressoreffekt på 650W var under min nuvarande effekt på 810w med CTC master 103.
Jag tittade på DVI en dansk firma som har tagit fram en rostfri ersättare till CTC master 103 men jag fick dålig respons ifrån denna lev.
Jag tittade då även på CTC ECOair 107 med ecoel 1550 men installationsmässigt blev det ingen höjdare och priset hamnade på 90' samt vatten till utedelen tyckt inte jag var bra.
Jag tittade då på Stiebel eltron luft/vatten vp men prislapp på 120' och kylmedium R409 blev för mycket men en bra prod.
Jag tittade på nordic air luft/vatten som har R410 men ingen installatör av deras prod där jag bor samt dålig garanti.
till slut så bestämnde jag och beställde en aquainverter R410 och den senaste tekniken men bäst verkningsgrad och den skall installeras v48. jag köpte även ett CBX vent agg för 18750' och invertern kostade 79500.
Jag vet inte om du blir hjälpt av ovan men en sak jag tyckte jag skannade marknaden för att försäkra mig om att få det jag ville ha, då jag inte vill byta värmeanläggning om bara några få år och även få bra besparing.
Ha det från en nybörjare i värmebranchen/jerker
Loggat
1 plan 127m², biutrymme+63m²+10m² e byggår 1986, CTC Master 103, 20400kWh/år inkl.HH.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1130
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
mikael_norberg
TS Comfort AB
Elvinjo
jälldorf
Somn
T Ramsmark
tyke
Börje__
danne824
Breeelin
nmn
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info