Hej!
Jag tänkte berätta hur det funkar efter installation:
För det första, jag köpte en Pana TE 12 och installerade det mesta själv. fick hjälp med koning och vaccumsugning samt montage av värmekabel i tåget. Jag hade tänkt en TE9 men den var slut (hos TS)
Pris 12 000 + 1500 (sugning, etc) + 300kr eget material.
Placering blev i vardagsrummet och med utblåset ca 25 cm ovan golvet, dvs s.k låg placering.
Flyttade på ett bord med stolar och den har nu fritt flöde(förutom när frun hänger massor av tvätt på den flyttbara tvätthängningen och ställer framför
).
Allt klart den 9/12.
Jag kör varmt, inställt 22oC, vilket blir ca 24oC i vardagsrummet. Vid -5--8 får vi ca 19 längst bort i sovrummen, vid +3-5 får vi ca 20oC. Allt helt ok enligt planerna.
Jag kör elgolvvärme i badrum och toalett + ett oljeelement där tilluft fläktas in från återvinningsagregatet. Har ständig mek vent med gammalt Bacho återvinning. Luften sugs ut från våtutrymmena och kommer tillbaka in till en klädkammare/förråd.
Eldar 1-2 g/vecka i en 1500kg Tulikivi täljstenskamin, den är varm i ca 30 timmar.
Medeltemp i januari var 0,5 grader och totalförbrukn var ca 1600kWh. Förra året vid samma medeltemp var förbrukn ca 2900 kWh.
Totalt sett har vi mycket jämnare temp med VP jämfört med elementen. Dessutom har vi varmare i vardags, arbets och matsalsrum jämfört med förut 1,5-2 grader, Nice.
Vi hade bord och stolar fram VP under julen, ca 3 v och bordet verkade inte ta stryk samt spridningen var helt ok.
Ljudet är högre än jag trodde, men "Quit"-funktionen funkar bra när man ska titta på TV.
Uteenheten börjar skallra ibland, locket verkar sakna någon extra skruv(snålhet från Pana) så den börjar vibrera. Får också lite extra ljud eftersom den delvis tår under ute-verandans tak.
Totalt sett mycket nöjd och håller tummarna att den håller så länge jag vill....
Mox