Ja, det verkar som om min värmepump får slita väldigt hårt. De COP-nivåer som utmättes på SP kan man bara drömma om vid lite lägre temperaturer.
Efter att ha mätt ineffekten och jämfört med husets energibehov (förlustfaktor W/K) kan jag säga att pumpen går väldigt snålt och med högt COP när temperaturen ligger mallen +5 till +10. Då verkar COP ligga på ca 4,5. När temperaturen faller ner mot -5 (då uppgår värmebehovet till ca 2400 W så har ineffekten ökat till 1300-1400 W, vilket skulle betyda att COP understiger 2.
Man skulle ur dessa mätningar plocka ut en "verklig" COP-kurva och en "verklig" effektförbrukningskurva. Dessa kurvor har en avsevärt brantare lutning än vad man tror. Jag bifogar en kombinerad kurva.
Sedan detta med avfrostningar. Jag lusläste testrapporten av Sanyos 93EHN och vid +28 graders inställning på fjärren så hade maskinen en "överväxel". Körde man med denna inställning blev utebatteriet så belastat att den började avfrosta vid +7 grader. COP sjönk samtidigt som en sten, från 3,31 till 2,64.
Synpunkter ?
MVH/Gano