Hej!
Om det är någon som kan bistå med tips om följande vore jag tacksam.
Jag har installerat en 109:a tillsammans med en CTC Electronic på ett shuntlöst system med YVK relä.
Systemet har två rörs elementslinga på ovanvåning med framledning pexslang á 20mm och resterande 3/4" rör.
Bottenplan har två slingor med vattenburen golvvärme á 20mm pex slang samt shuntgrupp Push 22 med cirkulationspump från wirsbo.
Systemet fungerar idag men jag får varningar om för dåligt flöde genom VP. Har har dragit 28mm pex från och till VP sträcka totalt 14meter t/r. Allt är avluftat så vitt jag kan bedömma.
Hetgastempen når väl sina 75-85 grader.
Jag har försökt hitta information om hur dessa två system, radiatorslinga på ovanvåning samt golvärme på bottenvåning, skall kopplas in på bästa sät men ej hittat något. Kontaktade CTC med de hade inte heller några kommentarer.
Har i dagsläget kopplat golvvärmen som en elementslinga men är rädd för att de två cirkulationspumparna motverkar varandra. Eller att systemet är för tillfället för överdimentionerat då all golvvärme inte är färdig. Kommer tre slingor till nästa år. De två befintliga täcker 50kvm med cc 30cm.
Har som sagt till stor del klurat och installerat detta själv då jag av naturen inte kan låta bli. Vore väldigt tacksam om någon kunde ge avsätta ett par minuter för svar eler tipsa var jag kan finna info om detta.
Hälsningar Peter