0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gör inte pannan varmvatten också?I så fall så kan du ställa ner shunten till 0.
Citat från: Carl N skrivet 03 november 2006, 10:22:30Gör inte pannan varmvatten också?I så fall så kan du ställa ner shunten till 0.Jo den gör varmvatten oxå och shunten står redan på 0, den värmer ändå upp vattnet till elementen.... Den mätare som visar 30 grader är vattnet för elementen. Men jag ställde båda patronerna på från nu så får jag väl se om det fungerar. Det verkar göra det iaf. Nu får cirkpumpen köra runt kallvatten istället. (jag hoppas bara att jag inte pajar nått genom att stänga av dem på det sätt som jag gör.. )Det vanliga varmvattnet sköter en annan del av pannan om och det är då varmt än iaf. Det ska bli intressant på ett tag och se om jag fått till inställningarna. L/L-pumpen sköter ju uppvärmningen alldeles ypperligt i hela huset trots väldigt kalla nätter i veckan så jag hoppas att jag fortsätter att klara mig med den i huvudsak. // Camilla
Carl det skulle inte funka att rent av stänga cirkpumpen oxå..... är det dumt eller? Den drar ju oxå lite ström och när ändå inte Camilla kör någon värme på systemet vore det ju lika bra att stänga av cirkpumpen såvida det inte är skadligt för den.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 03 november 2006, 11:18:19Carl det skulle inte funka att rent av stänga cirkpumpen oxå..... är det dumt eller? Den drar ju oxå lite ström och när ändå inte Camilla kör någon värme på systemet vore det ju lika bra att stänga av cirkpumpen såvida det inte är skadligt för den.//Kristerjo ja.. jag har funderat på det oxå. Jag har ju en vinter resp sommarfunktion på cirkpumpen. men när jag läste i brukshandl. så står det att jag måste köra den var tredje vecka 3 min för att den inte ska tjärva. Å då gäller det ju å komma ihåg det oxå. (inte min starka sida att komma ihåg sånt, har ju nog problem med bara barnens aktiviteter, möten osv... ) Så jag undrar om det vore så smart... Iofs har jag ju haft den avstängd om sommrarna förut (utan 3v. körningen...) och det har inte gjort något. Men men... det kanske är dumt att utmana ödet.// Camilla
Har haft min Aquaes 280 i 18 år och alltid haft cirkpumpen avslagen på sommaren aldrigkört den under den tiden i veckan gick den sönder.Är det ingen som vet vad man kan byta 280 mot utan att bygga om för mycket?Expanstions kärlet har tappat luft bubblan hat bytt kompressor i fånluftspumpen 2 ggrklockan lagt av styrkortet bakom klockan glappar så det början nog bli dags.//Peter