Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump bör jag välja för min lilla "lokal" i norra värmland.  (läst 2248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _johnny_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej! Jag är ny här och börjar med att be om ursäkt, om det här ämnet redan har tagits upp 1000 gånger. Men jag kunde inte hitta det ja sökte iallafall.

Jag har byggt om loftet på min lada, som ligger i norra värmland till musikstudio. Det är två rum på ca 25-30 kvm per rum.
Och nu funderar jag på att löpa en värmepump. Men jag vet ingenting om de olika märkena på luft/luft värmepumpar och behöver därför hjälp. Det spelar ingen roll hur mycket som väsnas, då jag planerar att stänga av den när jag är där, och istället använda mig av element för uppvärming.

Vad tycker ni att jag ska köpa??

Tack på förhand.
« Senast ändrad: 01 november 2006, 17:08:28 av _johnny_ »

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Värmepump för liten "lokal" i värmland.
« Svar #1 skrivet: 01 november 2006, 17:10:09 »
Hej! Jag är ny här och börjar med att be om ursäkt, om det här ämnet redan har tagits upp 1000 gånger. Men jag kunde inte hitta det ja sökte iallafall.

Jag har byggt om loftet på min lada, som ligger i norra värmland till musikstudio. Det är två rum på ca 25-30 kvm per rum.
Och nu funderar jag på att löpa en värmepump. Men jag vet ingenting om de olika märkena på luft/luft värmepumpar och behöver därför hjälp. Det spelar ingen roll hur mycket som väsnas, då jag planerar att stänga av den när jag är där, och istället använda mig av element för uppvärming.

Vad tycker ni att jag ska köpa??

Tack på förhand.


Hur varmt har du tänkt ha när du inte är där. Det är ju bara IVT (vad jag vet) som det går ha under 16 grader. ähh hade tänkt skriva mer.. måste rusa..
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Här är en länk till en pump som oxÃ¥ kan gÃ¥ ner till 10 grader  http://www.aircon.se/


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad _johnny_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tack för svren. Men jag är där varje dag, så jag vill nog hålla det runt 20 grader hela tiden. Så att kunna få ner temperaturen lågt är alltså häller inget måste.

jockefors

  • Gäst
hej
pumpen som northkingen länkade till är vettig till det du ska ha den,billig å förhoppnings visfunkar den bra.
annars sÃ¥ är en panasonic e12 int helt fel,se bara till att du fÃ¥r en pump som  e komplett med
vinterkitt monterat...

å köp gärna kittet monterat å klart,kostar iofs lite mer men,det är lättare än att bråka med 3 olika
försäljare då det krånglar...

Utloggad _johnny_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tack! Jag har verkligen ingen koll på värmepumpsmarknaden men jag har fått en känsla av att Panasoic gör bra grejer....Men jag ska kolla vidare.

Utloggad _johnny_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
är det någon som vet något, om det här företaget/pumpen? http://www.trendimport.se/bad_hem.asp?content=/system/campaign/view.asp?cid=27

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
nja satsa pÃ¥ att köpa en pump av kännt märke typ panasonic toshiba ivt fujitsu sanyo för att nämna nÃ¥gra sen sÃ¥  tycker jag att du ska köpa en inverter pump med 410 gas.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad _johnny_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Okej... inverter, är mer effektivt om jag har fattat rätt? Är det någon av de större märkena som gör mindre modeller? Eftersom rummen som jag ska värma är ganska små, måste ju pumpen va ganska billig för att det överhhuvudtaget ska löna sig.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
japp en inverter lär ju ska vara mer ekonomisk än en on/off samt förmodligen ha en längre livslängd.  Det finns ju en uppsjö av olika storlekar av olika märken. Men skulle rÃ¥da dig att titta pÃ¥ en panasonic E9DKE det verkar vara en mkt prisvärd pump den är pÃ¥ 5kw men obs det är vid +7 grader alla tillverkare uppger effekten vid +7 grader. Men den är väl kanske inte den billigaste pumpen men om du ska ha en inverterpump av ett känt märke inkl montage sÃ¥ fÃ¥r du räkna med mellan 15000-20000kr  skickar med en länk till panasonicen    http://vpgr.jetshop.se/   



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!