0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej kolla på vad Northkingen har för pump,en riktigt grym maskin som e billig tror han fick ge runt 20 000 monterat å klart..den lämnar 9.7kw så du kommer å ha bra kräm i maskinenytter delen på hanns maskin gick ruskigt tyst + att den inte vibrerade nått,bjuder i mot å säga det men det e nog bland det bättre i pump väg du får för 20 000 kr..annars så finns det en billig pump i piteå,synd bara att man inte vet nån som har den så man fått kolla in hur den går..priset e helt rätt 6000kr inkl moms å den ger 6 kwdet räcker ganska länge trots allt
Pucko73, -förstår att du menar väl, men jag är säker på att vi för vår del har den optimala placeringen om man tänker på luftflödet till rummen. Då måste innerdelen sitta som den gör, -ovanför entrédörren för att blåsa in genom den korta hallen. Om en låg placering är så mycket bättre än en hög finns det olika skolor om, men för vår del så skulle vi inte kunna ha en låg placering där vi får luftströmmen likadant som nu. Man kan ju inte ersätta dörrmattan med en innerdel som man får kliva över, eller...?
.... det är såvitt jag vet bara spekulationer om vad som skulle vara bättre och sämre har då än inte sett någon vetenskaplig test om vad som är bättre om du avser att köra värme med pumpen...
Citat från: Northkingen skrivet 01 november 2006, 09:03:22.... det är såvitt jag vet bara spekulationer om vad som skulle vara bättre och sämre har då än inte sett någon vetenskaplig test om vad som är bättre om du avser att köra värme med pumpen...Det där tar jag nästan personligt! Jag har gott om fysikaliska förklaringa på VARFÖR svalare golvluft är att föredra för bästa effektivitet.Kan någon överhuvudtaget ge EN enda tekniskt förankrad anledning till att varm takluft skulle vara effektivare att värma mer än den svalare luften i rummet?Sen att mina uppvärmningsprover kanske inte klarar den "vetenskaplig test" barriären så är dom i alla fall betydligt mer än "spekulationer". Att man inte kan placera innerdelen lågt pga någon layout-teknisk anledning må va hänt.Finns möjligtvis två anledningar till som kan göra att allt för låg placering till nackdel:Känsliga trägolv klarar inte värmen och utorkningenLuftens kastlängd borde bromsas lite mer av att träffa golvet väldigt tidigt.
...Ber så mkt om ursäkt ...Än en gång så ber jag så mkt om ursäkt ...//Krister