Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
3 för 1?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: 3 för 1? (läst 2217 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Matte123
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Matte123
3 för 1?
«
skrivet:
30 oktober 2006, 19:54:26 »
Citera
Jaha, dags att skaffa pump och slänga ut de gamla elradiatorerna. Kollar på div byggvaruhus och vitvaruförsäljare, det kostar strax under 20.000 för att få pumpen (Kallar den butikspumpen) installerad och klar med garanti mellan 2-5år.
Kollar av en händelse även lite på nätet och ser till min häpnad samma pump (kallar den nätpumpen) för 6-7.000
Jag räknar av installationskostnaden som verkar ligga kring 4000 (Av ackrediterad)från butikspumpen, 20.000-4.000=16.000
Det skiljer fortfarande ca 10.000!!!! mot nätpumpen varför jag ju funderar på vad haken är då???
Ja,efter att ha surfat runt så verkar det vara garantin, en garanti som i mina ögon verkar utformad med både hängslen och livrem för de som säljer och monterar butikspumpen.
För garantin på just luftvärmepump gäller tydligen inte om man installerar själv, eller om någon "icke ackrediterad" gör det oavsett om monteringen är korrekt gjord.
Det verkar som det
1: Måste vara gigantiska garantiåtaganden för butikspumpssäljaren då jag skall betala 10.000:- mer för den jämfört med nätpumpen.
Eller
2:Om det inte är så så måste vinstmarginal för butikspumpen vara väldigt stort.
Men hur kass kvalitet (dvs som kräver garantiutnyttjande) kan det vara eg??
Som jag ser det så kan jag köpa 3 nätpumpar för priset av en butikspump.
Dvs. två av pumparna kan faktiskt gå sönder utan att jag går back mer än mitt eget arbete.
Om jag bara har lite otur så går bara en pump sönder och jag har tjänat 7.000 (minus mitt arbete)
Och har jag inte otur så går inte pumpen sönder och jag har tjänat 13-14.000 (Eller 10.000 m installation)
För bra för att vara sant eller?
«
Senast ändrad: 30 oktober 2006, 20:31:55 av Matte123
»
Loggat
luckyman
Känd från TV
Dignitär inom värmepump
Stad/land: se
Antal inlägg: 2040
Karma +11/-11
Kön:
We´re all from the ghetto, Halleluuujah
luckyman
SV: 3 för 1?
«
Svar #1 skrivet:
30 oktober 2006, 20:20:41 »
Citera
Butikspris: 20.000 inkl moms monterat och klart med 5 års fullgaranti
Egenpris: Värmepump 7.000 vid köp av hel pall annars 8.000 +moms= 10.000
Installationskostnad inkl.moms = 5.000
Elinstallation inkl. moms = 1.500
1 års materialgaranti = 0
Summering: Besparing brukar bli mellan 2-3000 kr med bara 1 års materialgaranti dvs om ngt går sönder får man betala för eller om man kan ta bort saken själv, lägga ut pengar på frakt och om det blir garantifel så blir det kanske lika mycket att lägga ut till för att få saken på plats.
En säljare är svårt att lura men så stor vinst blir det dock ej
Loggat
Mest kyla men lite värme också
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35738
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
30 oktober 2006, 20:25:03 »
Citera
Om du räknar nätpumpen, konsoller, rör, moms?, monteringen/installationen och frakten så kanske du i bästa fall får två pumpar för priset av en "proffsmonterad", det är ju iofs inte dåligt, men du riskerar som sagt var att drabbas av problem om nåt krånglar.
Anledningen till att det kostar så mycket att få den monterad och med garanti är de höga kostanderna och skatterna som företagen har, det är inte så att de tjänar storkovan på alla sina installationer, men visst lever de säkert gott på de jobb de gör, de konkar i alla fall inte så länge de maskiner de säljer fungerar.
Jämför med att köpa altanen fördigbyggd eller att du köper materialet och gör den själv, det blir säkert samma prisskillnad.
Det är dyrt att köpa tjänster och betala för garantier.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2350
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #3 skrivet:
30 oktober 2006, 20:43:26 »
Citera
Första hemsidan vi skulle ha till firman skulle kosta 35000:- plus moms............undrar vad den kostar idag?? 2000:- Tillgång & efterfrågan styr priset......& just nu är efterfrågan stoooor.....
Loggat
Matte123
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Matte123
«
Svar #4 skrivet:
30 oktober 2006, 22:27:23 »
Citera
Jo marknadsekonomi har jag inget problem med, brukar vara bra men när det krävs ackreditering så blir ju tyvärr utbudet strypt helt i onödan.. Det är ju absurt att inte installation kan ske på egen hand med bibehållande av garanti om installationen är ok.
Och om det nu inte är överpriser hos butik så kan man ju fråga sig varför det är så svårt att få tag på godkända installatörer för vanlig timpenning?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35738
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
31 oktober 2006, 07:20:11 »
Citera
Det är svårt att få tag i en snickare för vanlig timpenning också.
Gäller nog generellt i alla "heta" branscher.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
3 för 1?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1007
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
tyke
TS Comfort AB
jayal1972
Gördetsjälvarn
svmh906
Börje__
Asa
Raketost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info