Idéen är sund i grund och botten. Problemet är att ett långt rör, även om det är 160mm, kräver en sjujäkla fläkt för att flytta luften. Det krävs rätt stora mängder för att göra någon skillnad.
Så ex.vis ett 8m långt rör på 160mm tror jag inte gör någon skillnad såvida du inte har en 300W fläkt eller nå't liknande. Så större rör medger högre luftvolym med mer "lagom" fläkt.
Isoleringen av rören måste vara perfekt täckande, annars får du en kall fläck i röret där kondens kan bildas.
Nästa lilla problem är förluster, även om röret är isolerat så kommer du att få termiska förluster på vägen.
Här gäller naturligtvis det omvända, ju minde rör desto mindre förluster.
Sval luft till pumpen en mycket bra idé, det gör så du får effektivare uppvärmning.
Jag gjorde ett simpelt experiment med att placera en fläkt på golvet som blåser upp svalare luft till innerdelen. Men det kunde jag sänka inställd temp med 2 grader och fick ändå 1 grad varmare luft vid sittplatserna.
Har tidigare gjort uppvärmningsprover. Att värma samma lokal, från ursprungstemp tills det blev 6,1C varmare. Ute-tempen varierade dock litegrann. I det flesta fallen höll det sig runt 11 till 13C med fördel för det "varmare rummet".
Sen hade jag två scenarion, i ena fallet utgick jag från ca 19,3ºC i starttemperatur.
I andra scenariot utgick jag från ca 21,4ºC.
Att nå slut-temp 25,4C (från 19,3C) tog i snitt 34m 15sek.
Att nå slut-temp 27,5C (från 21,4C) tog i snitt 44m 32sek.
Så, med ca 2ºC svalare luft var det betydligt enklare för pumpen att värma upp samma lokal.
Jag har inte praktiskt prövat idéen ännu men jag tänker själv öka omsättningen mellan rum. Jag skall skyffla luft mellan våningarna genom hål i taket/golvet.