Är ganska ny här och är i farten med att beställa ny BV pump. Men jag står i valet om jag ska ha en IVT Greenline HT Plus C9 eller en C7'a. Hålet har jag redan och det är 170m, borrade samtidigt som grannen för ett par år sen medans de ändå var på vägen.
Så jag gjorde ingen direkt uträkning utan borrar killen tyckte 150 m, för att vara på säkra sidan bad jag om ytterligare 20m.
Huset är från början 68m2 med direktverkande el, nu håller jag på att bygga till 90m2. 45m2 inredd källare + 45m2 övervåning, suteräng med hall i källaren.
Jag har lagt värme slingor i betongplattan och ska lägga slingor i glespanel på övervåningen.
Jag ska göra installationen själv, sen kommer en kille och godkänner installationen.
Fakta är.
Husarea 158m2 i Halland. Borrhål 170 m. Bra med isolering i hela huset. Den gamla delen ifrån -81. (68m2)
Som vanligt tänkte jag att en C9'a är iallafall inte för liten så varför inte ta den. En C7'a tror jag räcker men vill alltid vara på den säkra sidan. Eller finns det nackdelar med att välja den större.
Finns det någon som är villig att göra en snabb kalkyl och göra mina ? till !.
Med vänliga hälsningar
Jens