0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 16 januari 2007, 21:27:43"Reporna" har uppstått under vobblingen då materielet belastas konstigt. Rätta mig om detta inte kan inträffa (ferrit) Fick en tanke: Måste kolla hur ytorna ser ut på fjäder lägre bort från bottet. Alltså försöka kolla hur ytan är på den övriga fjäder. Har inte gjort det.Har den liknade repor "överallt" då har dessa nog inte uppstått vid drift utan vid tillverkning av fjädern. Återkommer .Ferrit.
"Reporna" har uppstått under vobblingen då materielet belastas konstigt. Rätta mig om detta inte kan inträffa (ferrit)
Bosse. får du verkligen en e9dke att varva ut till max-frekvens(HZ) vid 7,3 ºC utetempratur.??eller lägger sig regleringen och reglerar på kondenseringstempraturen ?? om det är så, då bör väl kompressorn bli mindre känslig för det inre läckaget p.g.a det högre varvtalet vid lägre utetempratur. detta bör väl även ge högre hetgastemp vid högre varv(lägre utetemp).det kan inte vara en kombination av detta som ger de högre inblåsningstempraturerna vid kallare utetemp Hoppas du förstår hur jag menade!mvh ACE
Ja jag delar nog Bosses teorier om kompressorns betende. ThumbsupJag upplevde att min kompressor inte gav den värme effekt som den tidigare hade gjort.Men eftersom jag inte mätte så kan jag inte påstå om det var 1 eller 3 grader sämre men upplevelsen var att den verkade ge mindre värme innan H16 haveriet.Och tycker att det stöder din oljemängdsteori. b00kOch upplevelsen att kompressorn är "lugnare" och "dovare" efter bytet tycker jag stämmer också.Vid bytet så byttes ju hela enheten ut och jag noterade då att man hade mycket mera isolering inne i ytterdelen.Vet inte om jag inbillar mig men maskinen avfrostar inte lika länge nu som tidigare och inte lika ofta.
Bosse,(sätt dig bekvämt, det här kommer att ta en stund...)kan för mitt liv inte få det hela till att vara ett mekanikberoende fel, dvs att någon hakningsteori eller liknande skulle kunna få fjädern att brista. Eftersom vingen inte kan pressa ihop fjädern obegränsat, kan vi utesluta mekanisk överlast (en sådan skulle dessutom yttrat sig i att fjädern sätter sig, dvs plasticerar aningen, och ej längre ger lika hög kraft). Inte heller tilltalar dimensioneringsfel/materialfel som en trolig teori, då vissa pumpar gått klanderfritt i dryga året, andra endast någon månad, för att gå sönder på nära nog samma klockslag (den berömda "dödshelgen"). Gemensamma nämnare verkar vara utetemp kring noll, låg oljenivå i kompressorn - samt avfrostning.Bilderna på fjäderbrott som visats här på forumet liknar sprödbrott, dvs den typ av brott man skulle förvänta sig av en "överhärdad", eller hastigt nedkyld fjäder.Har vänt och vridit på allt som sagts, och kommer endast fram till en möjlig "superteori" som länkar samman dessa iakttagelser...(inser redan nu att jag behöver ta tjänstledigt för att hinna läsa alla svar som talar om hur totalt fel jag är ute! ) Kan det vara så här?:När 4-vägsventilen slår om, finns tillräckligt mycket tryck kvar i innedelen (nu inkopplad till sugsidan på kompressorn, medan "undertrycket" i utedelen snabbt sänker trycket i kompressorinneslutning/fjäderkavitet) för att vända läckaget förbi vingen, så att köldmedieexpansion sker i fjäderkaviteten. Om oljenivån är tillräckligt hög skyddas fjädern mot snabb nedkylning. Sjunker nivån under "Bosses kristiska", ca 3 mm från vingens underkant, är fjädern "naken" och riskerar därmed att överhärdas och bli spröd. Detta skulle kunna förklara att H16 enbart verkar inträffa i samband med avisning... och dessutom vid väderlek som får oljan att "ge sig ut i systemet/slurkeburken".MvhBjörn