Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"  (läst 27265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #30 skrivet: 25 januari 2007, 13:04:28 »
Det yttrade sig som att VV temperaturen sänktes på mer eller mindre runt en timme. Beroende på också hur mycket värme som behövdes i huset, sänkte man P2 hastigheten på P2 (VB pump) så förlängdes förloppet.

Om du tittar på min logg som finns i min signatur så kan du nästan säga vilka tider vi kliver upp och dushar! Deras VV, blå kurva, laddades upp med 40-60 minuters interval och mest beroende på behovet av VB till rad.

Pratade med min installatör och han sa att orsaken till varför IVT kom så högt i Folksams (? eller var det IF?) reparationsstatistik var dessa Ferrariröda ventiler.

Har också svårt att tro att mässingshuset ska kunna ge problem och därför ställde jag frågan.

Bifogar bild från en logg med vxl problem.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #31 skrivet: 25 januari 2007, 13:08:55 »
bifogar min logg för samma period.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #32 skrivet: 25 januari 2007, 19:43:55 »
Tack Cul8!!!

Den flörsta loggen ser mycket "bekant" ut, den ser nämligen ut precs som jag upplever min pump. Lösningen för denna pump var alltså inte bara byte av trevägsventil utan det byttes även själva ventilbröstet (tror jag det heter), dvs mässingskopplingen? Inte för att jag förstår att den skulle vålla bekymmer, men är det på detta vis, så får jag tro på dig!
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #33 skrivet: 25 januari 2007, 19:58:52 »
Det är så jag har fått det förklarat, för den VPn finns det ingen logg.

Som jag skrev förrut har jag också svårt att acceptera att ventilhuset kan vara orsaken, därav min fråga till dej tidigare :)

Samtidigt kan jag inte se en annan orsak än vxl ventilen till detta fel.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #34 skrivet: 01 februari 2007, 18:42:36 »
Fick insats och ventilbröst utbytt idag. Så när jag kom hem från jobbet, så for jag ner i pannrummet direkt för att kolla när pumpen var "lugn och fin" på varmvattnet. Men tamejfan, den beter sig precis likadant. Från 55.8 grC till 49 grC på ~1 timma. Jag blir så trött. Till råga på alt så får jag min fru mot mig också. Hon tycker att det är jag som är knäpp. Hjälp mig att bli kompis med frugan igen! Vad är det för fel? Varför håller inte min pump varmvattentempen som alla andras pumpar??? Ni verkar ju inte behöva ladda oftare än var 6-8 timma.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #35 skrivet: 01 februari 2007, 18:54:09 »
Om den är fulladdad (litet utag innan) då räcker det länge, men tar man ut mycket då blir det en ny körning nästan på en gång..
Medelmycket uttag av vv ny körning ganska snabbt
inner och ytermantel hinner inte få samma temp därav den snabba "dippen"

Sen kan man iofs ha fel på grejorna också
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #36 skrivet: 01 februari 2007, 19:06:40 »
Självklart är det så Bertil. Men det jag refererar till är temperaturfall utan att någon rört varmvattnet på många timmar. Och inte heller har jag något läck någonstans. Jag vågar knappt ringa till service imorgon igen. Är jag knäpp, som frugan tycker, eller är det fel på pumpen? Och i sådana fall, vad annat än denna ventil kan påverka mantelns temperatur?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #37 skrivet: 01 februari 2007, 19:16:01 »
Läckage från VVB till radiatorkretsen är mycket vanligt på äldre anläggningar men då blir trycket så högt att det rinner ur skvalleröret för radiatorkretsen!!

Skulle det va en läcka borde du höra det lätt som ett brusljud i vv ledningarna... stetoskop eller en skruvmejsel mot örat brukar också duga..

Du har ju dessutom mätare.

Kan du köra enbart VV drift??? Om det går så får du en koll på om radiatorkretsen blir kall!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #38 skrivet: 01 februari 2007, 19:37:26 »
Som du säger, det rÃ¥der väl ca 6 bars tryck i vattensystemet och bara 1 bar i radiatorkretsen. SÃ¥ i princip skulle ju varmvatten kunna läcka över till radiatorkretsen. Men dÃ¥ skulle jag ju se pÃ¥ vattenmätaren att den rör sig. Och det gör den inte. Sedan tror jag att det skulle handla om flera liter för att detta skulle pÃ¥verka vv-tempen nämnvärt. nej den teorin är lite väl lÃ¥ngsökt. Dessutom är min pump frÃ¥n 04, sÃ¥ speciellt gammal är den ju inte. Jag är mer  benägen att tro att det har med dÃ¥lig kvalitetsstyrning hos underleverantör av ventilen att göra. Men Ã¥ andra sidan, dÃ¥ borde ju fler ha problem ute i landet. Det kan ju inte vara en komplott mot min pump, sÃ¥ jagfÃ¥r alla mÃ¥ndagsexemplar av ventiler...Tacksam för synpunkter i detta märkliga fall!!!
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #39 skrivet: 01 februari 2007, 20:08:04 »
Tacksam för synpunkter i detta märkliga fall!!!
Kan du inte stänga av flödet i radiatorkretsen? Det finns väl någon ventil. Då borde ju varmvattenavkylningen upphöra om det läcker genom trevägsventilen? Eller stäng av hela värmepumpen inklusive cirkulationspumpar, då får du ju se hur snabbt vattnet kyls av läckage genom tankens isolering.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #40 skrivet: 01 februari 2007, 21:28:14 »
Om du känner på rören från växelventilen, blir röret som går till radiatorerna hett när du laddar varmvatten?
Lite varm av strålningsvärmen kan det bli, men läcker den lite så blir röret hett fram till bypass-tröret

Det finns en liten chans att det kan bli cirkulation på bakre t-rörs anslutningen på beredaren.
När radiatorvattnet passerar beredarens returanslutning så kan det bli en liten cirkulation där på nått vis.
Det tröret som sitter där har en strypning numera men jag vet inte hur länge den har funnits.
Bökigt som tusan att kolla, enda anledningen att jag vet att den är strypt är för att jag har bytt beredare på några c värmepumpar.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #41 skrivet: 02 februari 2007, 06:43:53 »
Kan du utveckla detta om den bakre t-kopplingen? Borde det inte vara så att det vatten som eventuellt tar sig in denna väg i manteln, också måste ut, annars sväller manteln upp, om du förstår vad jag menar...Dvs är trevägsventilen tvärtät, så ska väl detta inte kunna hända, som du beskriver? Eller menar du att det kan bli lokala fenomen nere i botten av tanken oberioende av om trevgaren är OK eller inte? Vad gör man för att koma åt denna ventil? Vad har srtypningen medsakenatt göra
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #42 skrivet: 02 februari 2007, 08:14:12 »
Jag har läst igenom tråden men hittar inte dina värden på VV hysteres (eller vad IVT kallar det nuförtiden), dvs skillnad mellan stopp på VV-värmning och start. Är den för låg får man definitivt många extra värmningar.
Dessutom är det så att om VB-kretsen har mycket lägre temp än VV så kyler VB-cirkulationen VV ganska mycket. Det märker man då VB-cirkulation upphör i sommarläge och VV-temp håller mycket längre.

Vad har du för värden på VV-hysteres, VV-börvärde (eller om det är VV-min), och typiskt VB-retur just nu?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #43 skrivet: 02 februari 2007, 12:48:03 »
Nu sitter jag på jobbet, så jag tar det ur huvudet. Start :49.0grC,stopp:55 grC, fast det brukar bli en eftersläng, så den kan ibland nå ända upp mot 56.5 grC, men oftast verkar det vara 55.8 grC. Det ser alltså väldigt lika ut som Cul8:s logg på sin pump m.a.p. start/stopp-temp. Däermot ser det inte ut som hans logg vad gäller tidpunkter mellan laddningarna (7-8 timmar utan uttag av varmvatten), utan väldigt likt hans kompis (?) loggar, dvs start/stopp inom ca 1 timma.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #44 skrivet: 02 februari 2007, 15:10:56 »
Prova gärna att öka på VV-hysteres om det går (till 10 ºC) och se om det ger någon skillnad. 5 ºC hysteres är i minsta laget då det sker en stor avsvalning direkt då värmning slutar. Jag har själv perioder på året då VV-värmning sker väldigt ofta.
Det är på vår och höst då radiatorvattentemp är låg och radiatorvatten flödar förbi VV-beredare och på så sätt kyler VV. På vintern är VB-vatten ungefär lika varm som VV och då sker ingen nämnvärd avsvalning och sommartid är pumpen i sommarläge och cirkulerar inte radiatorvatten runt VV-beredare.
Om ditt system just nu har relativt låg VB-temp så kan det vara fråga om naturlig avkylning, men en höjning av VV-hysteres kan hjälpa avsevärt då avsvalningen avtar exponentiellt (snabbt i början och mycket långsammare i slutet)
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!