0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en fundering angående dåligt isolerade fönster och daggpunkt.Ett exempel.Innetemperatur 21°RH% 40Utetemp -7°Daggpunkten vid värdena enligt ovan är 6,9°Någonstans måste ju varmt och kallt mötas och har man då dåligt isolerade fönster så möts det ju där.
Har även ofta imma på utsidan i överkant under samma perioder.
Vad säger ni då om följande? Har ett hus med självdrag och kall skorsten. Ventiler under fönster i sovrum och vardagsrum. Har aldrig haft imma på insidan av fönstren *utom* i sovrummet. Och där då bara på ett av de två fönster som finns, det med element under. Båda har ventiler. Upplever själv sovrummet som välventilerat och tycker mig andas frisk och trevlig luft när jag kryper till kojs.Imman på insidan av detta fönster visar sig höst, vinter och vår (med isbildning på vintern) på morgonen (under vintern längre in på dagen) och har sedan någon vecka tillbaka startat för hösten. Fönstret vetter mot nordost och är som de flesta andra fönster i kåken ganska otätt. Har även ofta imma på utsidan i överkant under samma perioder.Tilläggas bör kanske att fönstret har rullgardin som eventuellt kan hämma ventilationen vid glasytan något, vilket också kan förklara att det bara är på morgonen det visar sig, eller?/Egge
Tilläggas bör kanske att fönstret har rullgardin som eventuellt kan hämma ventilationen vid glasytan något, vilket också kan förklara att det bara är på morgonen det visar sig, eller?/Egge
Invändigt ller mellan glasen?Äldre kopplade fönster eller nyare tex 3 glas?CiteraHar även ofta imma på utsidan i överkant under samma perioder.Kan va luftläckage där ingen tätningslist?? Så inneluft letar sig ut den vägen.
Det är ju som så att mängder med bostäder lider av undermålig ventilation..., vad som förvånar mig lite, eller egentligen inte är att folk ( nu sticker jag ut hakan igen) i regel inte är så medvetna om bostadens luftkvalitet. Ett jävligt bra (bästa?) ventaggregatet köper man för 23.000 Kr med värmeåtervinning upp till nästan 90%, då ingår det pollenfilter, lägg till 10.000Kr. för spirorör, tilluftsdon, frånluftsdon isolering av rör mm.mm. Sedan återstår en del jobb, men det är bra betalt, en firma tar runt 100.000 Kr Bra besparing redan där, återbetalningstid oväsentligt eftersom det blir en makalöst mycket bättre luftkomfort! Enplansvilla är jätte enkelt att dra kanaler i, upp på vinden och förgrena ned till rummena. 2 plans lite besvärligare men man kan utnyttja garderober t.ex. för att få rörena uppirfån och ned eller tvärtom. Det blir en makalös skillnad i luftkomfort, jämnare värme, man märker inte av luften som tidigare, mindre damm i bostaden, mindre värme till kråkorna osv. Jag monterade detta i bef. hus 2 jobbarkompisar har gjort det en till är på gång.... jobbarkompisens döttrar mår bättre inomhus på vårkanten nuförtiden eftersom dom är pollenallergiker. Är man normalhändig så fixar man detta!