Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fuktiga fönster  (läst 12931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
Fuktiga fönster
« skrivet: 28 oktober 2006, 11:13:54 »
I morse låg utetemp på ungefär +1 grader. Uptäckte då att samtliga fönster var fuktiga från nederkant och 4-5 cm upp. radiatorerna var varma och hustemp låg på 21 grader. Har aldrig upplevt detta innan när jag kört med olja/elpanna. Är detta något som är vanligt med Bergvärmesystem?
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fuktiga fönster
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2006, 11:22:43 »
Det indikerar med säkererhet att du har för dålig ventilation...

Har du självdragsventilation? Den drivs på om man kör olja o har en "gammaldags" skorsten där även ventkanalerna går. ju varmare skorsten desto bättre ventilation...

Ventilationen försämras med kall murstock. I mitt tvåvåningshus med källare funkar det dock skapligt, utom på sommaren när tempskillanden inte finns.

Varm luft är lättare än kall luft detta driver på ventilationen.
Om du har självdrag är det viktigt att tillse att det finns tilluftsventiler i tex fönstren eller genom vägg tex freshventiler...

Ev bör du komplettera med En fläkt antingen en centralfläkt uppe på skorsten eller fläkt (fuktstyrd utan kallrasskydd) i bad/wc o tvättstuga. Inte alls bra om du har imma upp på fönstern!

har du fläktstyrd vent redan så har nog fläkten gett upp!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Fuktiga fönster
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2006, 11:30:24 »
Har bara ventilation i badrum, som jag brukar stänga på hösten/vintern. Men om jag öppnar dessa borde fukten bara försvinna i badrummet och inte i övriga rum.
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fuktiga fönster
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2006, 12:59:35 »
Ventilationen blir sämre med kall murstock, jag har PAX-fläktar i badrummen och dessutom sågat upp en springa i nerkanten på badrumsdörrarna så att luften kan komma in dit.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fuktiga fönster
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2006, 14:07:51 »
Hej

Är fukten på insidan eller utsidan av fönstren ?

MVH
Messer

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Fuktiga fönster
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2006, 14:59:05 »
Fukten är på insidan.
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fuktiga fönster
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2006, 16:19:55 »
Du ventilerar HELA huset från bardrum och kök. Du ska alltid "ta" ut luft, 1/2 omsättning/timme av all luft anses normalt. Det blir många m3!
Att täppa till ventilation kan i värsta fall orsaka skador tex mögel!!

Tilluft tas in i "rena" rum tex sovrum o vardagsrum.

Dörren till badrummet ska ha luftad tröskel... (ej tät)   ibland hade man överluft, en urfräsning i ök pÃ¥ karmen. Men det tycker jag är sämre.


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Fuktiga fönster
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2006, 18:17:38 »
Har liknande problem som du men jag har bara dessa i köksfönstren.
Det avhjälps enklast med att dra igång spisfläkten.
problemet då blir att det blir kallras i badrummsventilen :-\
På taket har jag en vindsnurra på badrumskanalen men den snurrar bara vid skaplig blåst.
http://www2.slussen.biz/Nyheter/pdf/848-123440PMvs.pdf
Jag har urfrästa springventiler i 2st sovrum och i vardagsrum och det blåser friskt luft in där som det ska göra.
Får kanske sätta på en paxfläkt för att hjälpa till i badrummet om ingen har nått annat förslag.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fuktiga fönster
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2006, 22:48:19 »
Har liknande problem som du men jag har bara dessa i köksfönstren.
Det avhjälps enklast med att dra igång spisfläkten.
problemet då blir att det blir kallras i badrummsventilen :-\

Sitter det backspjäll i spisfläkten så kan dessa hindra självdraget då fläkten är avstängd, ta bort backspjället i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Fuktiga fönster
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2006, 23:38:25 »
Har liknande problem som du men jag har bara dessa i köksfönstren.
Det avhjälps enklast med att dra igång spisfläkten.
problemet då blir att det blir kallras i badrummsventilen :-\

Sitter det backspjäll i spisfläkten så kan dessa hindra självdraget då fläkten är avstängd, ta bort backspjället i så fall.
Jo det sitter ett backsjäll där faktist!
Ska ta och testa om imman försvinner om man tar bort sjället.

Problemet för mig verkar vara att luften uppe dras ner i källaren. Har helt plötsligt fått över 21 ºC nere i källaren och det är nog uppvärmd luft från bostaden som vandrar ner.
Det är ett jävla sug in i murstocken i källaren, dels där rökgaserna efter pannan gick ut förut, och i tvättstugan där jag har öppnat en lucka efter en gammal pannmur. Läste nånstans att det skulle vara lite ventilation kvar i stocken därför så öppnade jag upp luckorna igen. Kanske lite för mycket verkar det som Sc:,h.


NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fuktiga fönster
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2006, 08:52:59 »
Jepp, det är bra att ha lite ventilation i murstocken. Stäng inte luckorna helt, utan reglera till en vettig nivå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fuktiga fönster
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2006, 12:22:40 »
Backsjäll på paxfläktar anser jag vara ett elände... Man behöver allmänventilation, antar att det är få som låter paxfläkten gå kontinuerligt...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Fuktiga fönster
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2006, 16:22:56 »
Hej.
Detta problem har vi oxå i vårt hus men dock bara på fönstrena på övervåningen.
Vi har självdrag.
Kan det inte vara så att fönstrena är dåligt täta och när det blir kyligt utifrån så möta kallt och varmt på insidan och fukt uppstår?
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Fuktiga fönster
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2006, 22:03:10 »
Har också bara imma på övervåningen, ej i källaren. Har testat att öppna spjället i badrummet utan resultat.
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Fuktiga fönster
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2006, 22:21:48 »
Hej.
Detta problem har vi oxå i vårt hus men dock bara på fönstrena på övervåningen.
Vi har självdrag.
Kan det inte vara så att fönstrena är dåligt täta och när det blir kyligt utifrån så möta kallt och varmt på insidan och fukt uppstår?

Nästan alltid när kondens bildas så är luften aldelles för fuktig inne.

Så här skrev bertil:
Citera
Du ventilerar HELA huset från bardrum och kök. Du ska alltid "ta" ut luft, 1/2 omsättning/timme av all luft anses normalt. Det blir många m3!
Att täppa till ventilation kan i värsta fall orsaka skador tex mögel!!

Tilluft tas in i "rena" rum tex sovrum o vardagsrum.

Dörren till badrummet ska ha luftad tröskel... (ej tät)   ibland hade man överluft, en urfräsning i ök pÃ¥ karmen. Men det tycker jag är sämre.

Om man får imma trots att man har te.x springventiler i fönstren så betyder det att det inte funkar med frånluften i duch/bad/toa/kök. Har man inte naturligt "drag" i luftkanalen så kan en pax fläkt kan hjälpa till att ventilera. Sen är det viktigt att kanalen är isolerad på sin väg upp genom den kalla vinden annars så kondenseras luften i kanalen.

NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!