0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undrar om det verkligen kommer att ha så stor betydelse.....svensken i gemen har ju ganska rymligt samvete. Lagen förbjuder väl inte försäljning av aggregat till privatpersoner utan förbjuder bara egenhändigt montage. Undrar om inte lagen blir ganska tandlös ? Och vem ska kontrollera att installationen utförs av fackman ? Skulle kanske fungera i forna Sovjet med angiveri. Fast jag förstår varför man klämmer åt detta, det är inte lätt att få alla kopplingar täta med trycket som är i en R410-maskin. Många kg kylmedia läcker ut just i denna sekund.Undrar om inte efterfrågan kommer att öka kraftigt i perioden fram till juli 2007. Man kanske skulle slå till själv ?MVH/Gano
Citat från: gano skrivet 28 oktober 2006, 14:10:11Undrar om det verkligen kommer att ha så stor betydelse.....svensken i gemen har ju ganska rymligt samvete. Lagen förbjuder väl inte försäljning av aggregat till privatpersoner utan förbjuder bara egenhändigt montage. Undrar om inte lagen blir ganska tandlös ? Och vem ska kontrollera att installationen utförs av fackman ? Skulle kanske fungera i forna Sovjet med angiveri. Fast jag förstår varför man klämmer åt detta, det är inte lätt att få alla kopplingar täta med trycket som är i en R410-maskin. Många kg kylmedia läcker ut just i denna sekund.Undrar om inte efterfrågan kommer att öka kraftigt i perioden fram till juli 2007. Man kanske skulle slå till själv ?MVH/GanoJa man vet aldrig hur det kommer att följas upp. Men skulle tro att idag när företag säljer till företag så måste ett protoklo skrivas. Detta gäller inte idag till privat person. Men så kommer nu att bli tror jag. Om importörer måste anmäla hur många VP som tas in och sälj så måste lika många protokol komma in.Ja vi får se vad som händer i pappers Sverige men det suger om man får 10,000:- i böter.mvh Rickard
enligt Svensk kn måste ett protokoll upprättas även efter montage till privatperson.......det vet man om man är ackrediterad & syssla med värmepumpar....