hmm Östersund, dit har jag två stenkast men tittar jag ut och ser snöööö, det tar nog flera timmar med skidor!

va ser jag ska inte ölet va från Pilgrimstad

Ja du stenhus kan dra precis hur mycket energi som helst! Det har du ju redan märkt.
Inga problem om den ger 17 kw så når den 55 som sluttemp, men det tar lång tid minst 1 timmes drift. Vid normal kyla så stiger tempen sakta på framledningen osså slår den av långt innan den når sluttemp pga av att värmebalans uppnåtts! (att gradmminuterna når 0)
Som du själv sagt så finns det inte en chans att du bränner 20´till hushållet räknar man så får du en för liten pump helt klart!
Har en bekant som har ett litet stenhus där är det en för liten VP, precis som om inst tänkte att sååå mycket kan det väl inte gå! Siffror fanns att gå på!!
Trösten för dig är att ju större energiförbrukning desto större besparing med en värmepump.En välisolerad liten villa är knappt lönsam för vp installation, men ett energikrävande hus är tokbra!! Du kommer att tjäna igen investeringen snabbt!
Jag antar att det syns i din kalkyl!
Dom får inte dra bort för mycket som hushållsel, det har ju varit onormalt varma vintrar oxå det ska man lägga på lite förbrukning för (normalårskompensation) pressa dom på det.
Osså många unnar sig lite varmare när man installerat en värmepump.Det måste läggas på för det ocskå!
Du kommer att tjäna massor jag lovar!!!!