Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ack-tank - Skall man flytta ut 'Framledningens temp givare'?  (läst 1757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle2004

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

Har en NIBE 1215-8,5 kopplad i serie med en 300liters VV-beredare som buffertank.

Skall man flytta ut Framlednings givaren och sätta den på utgående från Ack-tanken.

Provade med att flytta ut den men insåg när jag testade att VP gick på max
utan att gradminuterna minskade. Detta berode på att ingen cirkulation fanns
beroende på att elementen var stängda.

Vad är det som är lämpligt. Som det är nu med givaren i VPen så verkar aldrig
medel tempen ut i från Ack-tanken komma upp till mer än 3-5 grader under
börvärdet.

Vad skall jag göra, vill gärna flytta ut den för att få mindre start/stopp

/Pelle  Sc:,h
 

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ack-tank - Skall man flytta ut 'Framledningens temp givare'?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2006, 00:12:58 »
Att flytta givaren i sig är inga problem. Det du kommer att få göra är att ändra gradminuterna rätt rejält. Troligen kommer du att hamna på 10-20 gradminuter (ligger själv på 7).

Citera
utan att gradminuterna minskade.

Eftersom din cirkulationspump inte tillför nytt "kallT" vatten från radiatorerna så kan inte gradminuterna räknas.

Citera
Detta berode på att ingen cirkulation fanns beroende på att elementen var stängda
Att justera värmepumpen om du har alla radiatorventiler stängda är dömt att misslyckas. Det jag tycker du ska göra är att ta bort termostaterna och köra utan dessa. Det står en hel del på forumet om varför du bör köra utan termostater. En effekt av att ha termostaer verkar du ju redan ha märkt. Om samtliga termostater är stängda kommer värmepumpen inte att kunna göra sig av med den energi som skapas. Det du kommer att drabbas av är att VP'n larmar och stannar.

Din värmepump kommer att må mycket bättre om du justerar dina radiatorer så att dom klarar sig utan termostater. Och du kommer att kunna hitta den värmekuva som stämmer med dina förhållanden. Troligen kör du med en för hög kurva nu vilket ger sämre verkningsgrad. Dessutom stänger termostaterna vilket ger mindre vatten för värmepumpen att jobba med.

Jag ska se om jag hittar det jag skrev för ett år sen om acktank och flyttning av givaren i mitt system..

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ack-tank - Skall man flytta ut 'Framledningens temp givare'?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2006, 00:22:09 »
Det var visste mer än ett år sen ;)

Lite info finns det här iaf: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3349.msg32636#msg32636

Samt här kanske inte driekt det då är ute fter men lite resonemang finns det iaf runt givarplacering: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4043.msg37456#msg37456

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pelle2004

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ack-tank - Skall man flytta ut 'Framledningens temp givare'?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2006, 17:38:35 »
Hej Johan,

Har läst inläggen och som du säger så skall framledningsgivaren ut efter tanken. När jag
provade sist så var gradminuterna på 110 men skall prova med 20 i stället.

Elementen är nog lika bra att köra utan termostat och endast justera
flödet rätt. Det enda man gör med termostaten är att springa runt och
försöka justera in ljudet efter hur flödet låter. Jag får nog byta strypventilerna
eftersom så fort man öppnar hatten så läcker det ut vatten.

/Pelle  *vinkar*

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Ack-tank - Skall man flytta ut 'Framledningens temp givare'?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2006, 20:44:38 »
hej
Jag har flyttat ut givaren efter tanken och är mycket nöjd , mer än 1 gångtimma/start utan att jag upplever tempvariationer i huset.
Jag fick rekomendation från Nibe att inte flytta ut den men fick ingen bra förklaring varför de säger så.
Det är ett relativt enkelt ingrepp att flytta den så du får prova dig fram.
Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!