0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min Nibe 1230 visar konstant felaktig utetemp. Den ligger 2-3 grader över den verkliga.Inte för att det i praktiken spelar så hemskt stor roll eftersom jag kan kompensera i kurvförsljutningen, men det stör mitt estetiska sinne.Går det någonstans i inställningarna kompensera för felaktig visning, eller är det bara att hacka i sig?
Detsamma med min givare, ju kallare desto större felmarginal.När det är riktigt kallt här (under -10 ºC) så kan den ha en felmarginal på nästan 4ºC.Jag har lagt distanser mellan givaren och väggen men det blev ingen skillnad.Har funderat på det här men jag kommer inte att göra nått åt det.Irriterande javisst, men om man ändå kan hitta en lämplig kurva så spelar det ingen roll.
Citat från: fogsvans skrivet 26 oktober 2006, 00:03:33Min Nibe 1230 visar konstant felaktig utetemp. Den ligger 2-3 grader över den verkliga.Inte för att det i praktiken spelar så hemskt stor roll eftersom jag kan kompensera i kurvförsljutningen, men det stör mitt estetiska sinne.Går det någonstans i inställningarna kompensera för felaktig visning, eller är det bara att hacka i sig?Jag har samma problem, fast tvärt om, dvs den visar ca 2 ºC för kallt.På Nibes 1230 modeller går det inte att kompensera detta. På deras 1215 modeller däremot, finns en meny för att kompensera ev felangivelser på utetempen.Jag har pratat med Nibe om detta och deras förklaring var att det ville hålle nere antalet menyer på "nya" styren på 1230 modellerna. Den sämsta förklaring jag någonsin hört.
Citat från: Larsa skrivet 26 oktober 2006, 07:18:25Detsamma med min givare, ju kallare desto större felmarginal.När det är riktigt kallt här (under -10 ºC) så kan den ha en felmarginal på nästan 4ºC.Jag har lagt distanser mellan givaren och väggen men det blev ingen skillnad.Har funderat på det här men jag kommer inte att göra nått åt det.Irriterande javisst, men om man ändå kan hitta en lämplig kurva så spelar det ingen roll.Meny 15:
Då har man ändrat inställningarna för utegivaren Tur man har en modern pump som man kan göra det på, eller hur Gla ?Jag reglerade 2 grader nedåt så får vi se vad som händer med värmen inne, det borde bli nån grad varmare.
Citat från: Larsa skrivet 26 oktober 2006, 09:11:51Då har man ändrat inställningarna för utegivaren Tur man har en modern pump som man kan göra det på, eller hur Gla ?Jag reglerade 2 grader nedåt så får vi se vad som händer med värmen inne, det borde bli nån grad varmare.Jag har ju en av varje (1230 och 1215) och på min 1215 så visar utetempen rätt utan korrigering. På min 1230 däremot som INTE har någon möjlighet till korrogering, där visar giveraen fel värde
Citat från: Gla skrivet 26 oktober 2006, 10:09:53Citat från: Larsa skrivet 26 oktober 2006, 09:11:51Då har man ändrat inställningarna för utegivaren Tur man har en modern pump som man kan göra det på, eller hur Gla ?Jag reglerade 2 grader nedåt så får vi se vad som händer med värmen inne, det borde bli nån grad varmare.Jag har ju en av varje (1230 och 1215) och på min 1215 så visar utetempen rätt utan korrigering. På min 1230 däremot som INTE har någon möjlighet till korrogering, där visar giveraen fel värde oflyt...Kan du inte bara skifta givarna med varandra?
Om det är en "jämn" felvisning spelar det inte så stor roll.Men visst är det ynkligt och irriterande!!
Det jag funderar på är att sätta dit en vridpot så att jag kan justera själv. Tror det är ett vanligt NTC-motstånd som sitter där. Har inte kollat hur många kOhm det är på ännu.