Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väggtv plasma  (läst 18852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Väggtv plasma
« Svar #45 skrivet: 01 februari 2005, 17:33:21 »
Det är helt riktigt att det ska vara mörkt med projektor. Men det är det på bio också och är förmodligen nödvändigt för att man ska "sugas " in i filmen.

Jag har bara kört min proj i 200 h men läste något på nätet om en kille som undrade när lampan skulle lägga av. Det var sagt att den skulle hålla i 2 000 h men hans proj hade passerat 4 000 h. Det är klart att varken färger eller styrkan var väl som när den var ny. Min ska palla med 5-6 000 med halvljuset på. Och då är det väl säkert 600 ansilumen. De gamla Barcoprojjarna för sisådär 400 000:- ger ett ljus om 50 ansilumen. Är det bara mörkt funkar det utan problem.

Ljudet tycker jag inte heller är störande. Har iochförsig tänkt bygga in den men det är mer för att slippa se den.   

Tror kanske inte heller att varken LCD eller Plasma ser ut som nya efter de drifttider som anges. LCD skärmar mörknar och Plasman har problem med minne. Tror kanske att driftkostnaden kan vara jämförbar.

Var och en blir salig på sin tro heter det ju. Och det kanske är tur det.

Ã…terkommer när lampan slocknar  ! Om trÃ¥den finns kvar dÃ¥ ? 200 h pÃ¥ 10 mÃ¥n ger nästan 17 Ã¥r pÃ¥ 4 000 h.

Gurra

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Var finns kunskapen ?
« Svar #46 skrivet: 01 februari 2005, 17:52:54 »
Var finns kunskapen ?

Det är otroligt hur många konsumenter har problem med sina värmepumpar. Jag förmodar att de flesta värmepumpar  är installerade av de så kallas fackmän.
Trots det är det konsumenterna själva som söker svar på sina problem och försöker lösa de med mer eller mindre framgång.
Är det inte Ni ,konsumenter,som betalade för tjänsten  för att få den riktigt utförd ? Ni får problem och installatörerna pengar.
Är det så det skall gå i dagens Sverige ?
ARN tar inte upp frågan och i SVEP:s reklamationsnämnd sitter  tillverkarens tungviktare som kan inte bedöma problemen opartiskt.
Dessutom, får man inte glömma att SVEP är intresseorganisation för  värmepumptillverkare och deras återförsäljare.
Mvh/Karel


Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Väggtv plasma
« Svar #47 skrivet: 01 februari 2005, 18:17:30 »
Det är helt riktigt att det ska vara mörkt med projektor. Men det är det på bio också och är förmodligen nödvändigt för att man ska "sugas " in i filmen.

Jag har bara kört min proj i 200 h men läste något på nätet om en kille som undrade när lampan skulle lägga av. Det var sagt att den skulle hålla i 2 000 h men hans proj hade passerat 4 000 h. Det är klart att varken färger eller styrkan var väl som när den var ny. Min ska palla med 5-6 000 med halvljuset på. Och då är det väl säkert 600 ansilumen. De gamla Barcoprojjarna för sisådär 400 000:- ger ett ljus om 50 ansilumen. Är det bara mörkt funkar det utan problem.

Ljudet tycker jag inte heller är störande. Har iochförsig tänkt bygga in den men det är mer för att slippa se den.   

Tror kanske inte heller att varken LCD eller Plasma ser ut som nya efter de drifttider som anges. LCD skärmar mörknar och Plasman har problem med minne. Tror kanske att driftkostnaden kan vara jämförbar.

Var och en blir salig på sin tro heter det ju. Och det kanske är tur det.

Återkommer när lampan slocknar  ! Om tråden finns kvar då ? 200 h på 10 mån ger nästan 17 år på 4 000 h.

Gurra

Ta tex en titt här:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=70489&hl=
kolla i det forumet överlag så kan du se att väldigt många lampor byts före 500h.

Men som sagt jag tor det bästa ändå är en 42-46" + en projektor.
Projektorer är ju så billiga idag så det är snart billigare att köpa en ny än att byta lampan...

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppfinning på framgång
« Svar #48 skrivet: 01 februari 2005, 18:20:01 »
I en amerikansk tidskrift "Special Relations" har man presenterad en ny typ av uppvärmningen.
Den baseras på mikrougn-pricipen.
Med ytterst litet elenergi uppvärms levande föremål i rummet till en behaglig temperatur.Man slipper värma upp väggar, golv och inredning.Det uppstår inga värmeförluster och ventilationen kan vara hur bra som helst.
Mycket bättre än en värmepump.
Mvh/Karel

Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Väggtv plasma
« Svar #49 skrivet: 01 februari 2005, 18:24:19 »
Snälla, kan ni hålla er till topic som är Väggtv plasma...

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 828
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Väggtv plasma
« Svar #50 skrivet: 01 februari 2005, 18:28:33 »
Verkar som en bugg...
Karel har annat ämne i huvudet på meddelandet...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

admin

  • Gäst
admin
Nu skriver jag ett nytt inlägg.
« Svar #51 skrivet: 01 februari 2005, 20:10:34 »
Kollar om det är en bugg eller karel som buggat ;)

(man kan alltså ändra rubrik mitt i en pågående tråd...)

Rekommenderas ej.
« Senast ändrad: 01 februari 2005, 20:12:39 av Rickard »

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggtv plasma
« Svar #52 skrivet: 01 februari 2005, 23:24:20 »
RE Rickard: Sorry, har inte kommit riktigt igång med knapparna på min PC och rubrikernas placering.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

admin

  • Gäst
admin
SV: Väggtv plasma
« Svar #53 skrivet: 01 februari 2005, 23:49:53 »
OK, det tar väl ett tag för oss alla att vänja oss med det nya forumet.

Utloggad Gurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Väggtv plasma
« Svar #54 skrivet: 03 februari 2005, 16:10:18 »
Mike;  det var ju en intressant länk. Lite svÃ¥rt att värdera lampans hÃ¥llbarhet dÃ¥ endast 11 svar finns registrerat. 6 st lampor har pajat före 500 h. Hur mÃ¥nga projjar som ingÃ¥r i studien är nog omöjlig att svara pÃ¥. Det kanske är 100 och dÃ¥ är frekvensen hög, kanske är det 1000 och dÃ¥ känns det lite.

Man kan också undra om det varit annat poblem som resulterat i trasig lampa. Det är nog inte lämpligt att slå av strömmen med lampan tänd. När man slår av projjen står ju fläkten och kyler under flera minuter. Någon hade ju fått strömavbrott under användning och det kan inte vara roligt. Tar inte lampan skada har jag en känsla av att annat tar stryk tex chippet. Nu är det ju rätt vanligt med grenkontakter med strömbrytare på. Dom ska man nog akta sig för att använda. Har man barn hemma som kör dataspel på projjen har man kanske inte heller ritigt bra koll på vad som händer. Många ungdomar testar kanske något utöver vad som är riktigt hälsosamt. Det kan naturligtvis vara fel på lampan från början men jag misstänker att annat kanske är viktigare som förklaring på den korta livslängden.

MÃ¥ste hem och byta grenkontakten.   :-X



Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Väggtv plasma
« Svar #55 skrivet: 03 februari 2005, 17:37:59 »
Såg en test för ett tag sedan där man ansåg att de flesta lamport tappat mellan 40-50% av ljusstyrkan efter 500 timmar. Nu märks uppenbarligen inte detta speciellt mycket eftersom man oftast har helt mörklagt. Däremot skulle aha effekten vara ganska stor när man satte in en ny lampa.

Det där med kylningen av lampan är rätt viktigt. Många gick tom så långt att de satte en lite UPS på projen för att klara strömavbrott. Dessutom ska man inte slå på projen igen direkt efter att ha slagit av den men jag tror att de flesta projar idag har en spärr inbyggd för det.

Håller med Gurra om att proj är det som gäller när det är dags för seriöst filmtittande. Planerar för en liten hemmabio nu när jag ska bygga om ett magasin till kontor. Har inte bestämmt vad det blir för proj ännu dock. Men jag tycker att stor bild även vid vanligt tittande är motiverbart. 42" är faktiskt hyffsat stort även för att titta på film och det är inte alltid man har lust att hålla på och strula med proj och duk. Men i vanlig ordning är det ju ens egna preferenser som styr. Och naturligtvis plånboken. Vad vill man lägga sina pengar på.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!