0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du slingor eller beredare i acc tanken och kör med fast kondensering.
Acken innehåller en 200l förrådsberedare och drivs uteslutande av en 9kw elpatron.Pumpen värner endast radiatorer samt golvvärme.Eftersom det är en rätt liten pump så misstänker jag att den ändå inte klarar både värme och varmvatten när det blir kallare så det får se ut så här tills vidare.Jag är som sagt nybliven husägare och har "ärvt" pannrummet och behöver vintern för att vara där och fundera.Det finns även solslinga i tanken så man har en del alternativ att fundera på, men om inte annat så kopplar jag lite rör och kulventiler för fast kondensering när värmebehovet blir litet till våren.
Eftersom det är första vintern i huset är jag lite nyfiken på vad pumpen Nibe 1115-5 kan tänkas klara utan tillsatsvärme.Pumpen har ingen elpatron utan istället sitter det en i Acken, Borö 500l som styrs med motorshunt och en extern styrning, Landis & Gyr med egna givare och kurvlutning som jag inte ser fram emot att börja fippla med.Jag har haft rätt konstant utetemp 0 grader i ca en vecka vilket givit följande värden.Kurvlutning 6 -1Innetemp 21 graderGradmin 120VB-f 34grader, VB-r 30KB-f 0grader, KB-r -3läge 2 i båda CPca 12 starter och 10h drifttid per dygn.Endast värmeproduktion, ej VV
det som ser lite dystert ut är väll att du redan nu är nera på 0 gradet på KB in. du verkar ha ett kort borrhål, hur djupt är det (aktivt)