0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lagom är bäst.
Det har ju spekulerats många gånger här på forumet om vad som är mest ekonomsikt beträffande stor eller liten pump. Kan det vara så enkelt så att om man bor i södra Sverige där det inte är så kallt och man inte har så stort värmebehov att där är det att föredra en liten pump.... till skillnad från om man bor i norrland där det är kallt och ganska stort värmebehov så är det mera ekonomiskt att ha en stor pump......? Men en tanke jag haft är att om man tex tar en liten inverterpump som tar 1500w med ett cop 2 så får man då 3kw tillbaka och vinsten blir då 1500w tar man då en stor inverterpump som drar 3kw med ett cop 2 får man 6kw tillbaka och vinsten blir då 3kw alltså vinsten blir dubbelt så stor med den stora pumpen jämfört med den lilla pumpen....bara en tanke jag kan ju ha helt fel oxå.... Skulle vara trevligt om det på något vis gick att reda ut denna fråga en gång för alla det är ju så många saker man ska ta hänsyn till när man väljer pump. Vart man bor, storlek på huset, hur bra huset är isolerat, planlösning, storlek på pump, fabrikat på pump, 1 eller 2 pumpar, hur mkt av värmebehovet man tänker täcka med pumpen/pumparna, osv..... Tror att många som tänker köpa en lvp skulle kunna bli hjälpt av denna tråd om det gick att komma fram till ett vettigt och korrekt svar.//Krister
hel ...kingen ju större pump ju bättre,förutsatt att priset inte skenar i väg horibelt invertern justerar ju effektbehovet på egen hand + att cop blir bättre vid 50% belastning än vid 100% ,dessutom så bör pumpen hålla bättre om den går med lågbelastningtillsist luften e ju inte det bästa å plocka värme ur så ju större ju bättre,då du behöver värmen som mest e det ju mäst ont om den så en stor pump orkar att väma lhuset ängre än en 5kw2eller som frugan säger,de är bra att den e stor,så den gör nån nytta =)BTW vi har ett ordspråk i släkten våran.."I ett fattigt hem är en stor kuk en bra tillgång"MVH JOCKE
hej . ja hur som hälst jag skulle ta en stor grej =) både jag å frun gillar ju lite riktiga doningar LOL