Jag har plockat ner mitt L/V/L vp projekt pga gnällig granne. Det blev inte frågan om anmälan men grannen sa att efter som jag inte rådgjort med honom innan montering så hade han veto i frågan och det var bara att plocka ned pumpen. Det är inte så, att fråga grannen före montering är bara en rekommendation.
Jag pratade med byggnadskontoret men de sa att det är inte deras bord utan buller är miljökontorets ansvar. Jag ringde då dit och de sa att det inte finns någon direkt norm för utomhus buller utan det är inne som gäller. Det finns inte en chans att det hördes inne då det är ca 15m till grannkåken. De sa då så här, skärma av och vibrationsdämpa pumpen det du kan så får den sitta kvar. Det var mest för grannsämjans skull egentligen skulle jag inte behöva göra nåt, enl dem. De sa även `pumpen ger en energibesparing som är bra för miljön´ och tyckte att det också skulle vägas in.
Hur det gick? Ja jag satte ut pumpen i en annons med ett pris som skulle glädja mig och tänkte gåresågåre och det gick! Jag tipsade grannen om detta forum så det finns en chans att han läser detta, Matte jag är inget av dina större fan direkt
! Joakar