Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r/kan man använda bef. "vanlig" skorsten för avluften frÃ¥n FLVP?  (läst 1877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Hur är det med den saken?
Den "vanliga" skorstenen i detta fall är en stålpipa (ca 8m)genom en 1,5 plans kåk.
Det sitter nu en kombipanna under skorstenen, men skall snart bytas ut då anmärkningarna vart för många vid brandskyddsinspektionen, samt att jag/vi börjar tröttna på vedhanteringen.



Eller får man ta upp ett hål i väggen för att leda ut den kalla luften?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag själv har avluften rakt ut genom en vägg. Svärfar, som liksom jag har en CE50, drog avluften i en gammal skortsen, precis som din. Det verkar fungera hur bra som helst. Det är viktigt att isolera och skydda mot kondens genom att tex linda in det isoleradde röret med byggplast

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
En sak slog mej just när jag läste den här tråden. Vi bor i en gammal kåk från 1952 (2x75 kvm ca 22500 kWh värme o VV) med självdragsventilation. Jag är på gång att installera en Nibe 1215, 7kW. Den kommer att stå i pannrummet. Där mynnar två skorstenspipor. Jag skulle enkelt kunna ansluta ventilationen från badrum, toaletter och tvättstuga till pannrummet via skorstenskanaler, sätta en evakueringsfläkt där och köra in i en frånluftsvärmeväxlare FLM 30 på pannan. Skulle det vara någon vits? Kan det medföra problem? Kanske kåken är så otät att det skulle bli okontrollerad tilluft t ex genom trossbotten?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Det är viktigt att isolera och skydda mot kondens genom att tex linda in det isoleradde röret med byggplast

Tack för svaret, men vad menas i det här fallet med "det isolerade röret"?
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag missförstod förslaget med att använda befintlig skorsten. Det jag menar är at du tar bort stålpipan och använder ett nytt spirorör. Spiroröret isoleras och kondensisoleras. Jag tror inte på att använda den gamla stålpipan eftersom du kommer få problem med kundens i den gamla isoleringen.
Kan du inte ta bort pipan och bara använda schaktet? -Det var så vi gjorde hos svärfar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!