Nej någon kyla ger jag mig inte på efter att ha kört luft-luft på kylan en hel sommar...Mindre kul elräkning blev det 
Nähä. Tänkte bara säga att mellanskilnaden mellan Daikin och CTC räcker nog till en luft-luft som du kan köra kyla med.
Blev faktiskt rätt undrande eftersom säljaren av Altherman inte såg någon nackdel med dockningen till acktanken (ur besparingssynpunkt). Känns lite väl optimistiskt för mig men vad vet en lekman??
Nej, jämfört med CTC så är den säkert effektivare men allra bäst vore att koppla den direkt mot radiatorerna och flytande kondensering. Då anpassar den sig efter husets värmebehov och får bästa cop.
Jag vet ju iof inte hur de tänkt koppla VP mot tanken men jag antar att de laddar ack-tanken med fast kondensering?
ELLER ... Så kör de Altherman direkt mot Radiatorerna och använder befintlig ack-tank för varmvatten via växelventil, men då vet jag inte hur de får ihop det med vedpannan? Dessutom har jag fått reda på att det är endast Daikins egen vvb som FÅR användas till varmvatten, annars gäller inte garantin.
Hade varit intressant att se en ritning över hur de tänkt. Återkom gärna om du får mer detaljer och fråga gärna dem om mini-chiller:
http://www.vpgrskane.se/minichiller.htm