0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Konstigt nog så har dessa kanalvärmande L/L-VP's fruktansvärt dålig COP på uppvärmning.Dessa verkar ENBART vara byggda för att kyla och endast nödtorftigt moddade för värme.Hade jag haft plats och ventilation i huset så hade jag gjort en bredare by-pass och helt sonika slängt in en vanlig VP i loopen.Sen hade jag dragit en ir-förlängare ut till lämpligt ställe för att kunna "nå" innerdelen med fjärren.Då får jag bra COP, värme där det behövs och kyla på sommarn! Dock så är det en klumpig lösning men billig och fullt genomförbar.Det strul man måste tänka på är att måste kunna komma åt filtrena för rengöring eller så måste man ha ett annat bra luftfilter innan VP'n!
..Ja och nej, COP är inte så man jublar på kanalaggregaten... Dessa COP-värden ska absolut inte jämföras med 9000 BTU- och 12000 BTU-modeller, då så små maskiner inte finns i kanalutförande.... Därtill ska nämnas att det krävs en del "runtomkring-arbete" med ett kanalaggregat som inte behövs med ett splitaggegat, detta är inte heller gratis. ..
Svar till Paxmax.Clima säljer en 10kW kanal L/L pump med bra COP-värde. Omkring 4 tror jag.Energiklass A. Anslutes till 4st 200mm rör. Enfasanslutning.