0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Northkingen skrivet 19 oktober 2006, 23:39:43nja det vet jag inte...... mitt hus är byggt -78 och där räknar jag 35w/m2 det är ett platzerhus och när jag kollade upp med lite olika kunniga personer så tyckte de att jag skulle räkna så när jag räknade mitt energibehov.... och antar att det inte ska skilja så mkt mellan ett hus byggt -78 och ett byggt -77 men iofs kan det ju skilja lite mellan olika hustyper hur mkt de är isolerade.....//Krister Vet du hur mycket isolering du har i ditt platzerhus?Själ har jag ett dalahus (10 cm isolering i väggar och 15+20 på vind), iofs så byggdes mitt hus 70 men jag har en känsla av att det skiljer mer mellan platzer och dala än mellan -70 och -77. I mitt hus är effektbehovet ca 55 W/m2 räknat på boarean.
nja det vet jag inte...... mitt hus är byggt -78 och där räknar jag 35w/m2 det är ett platzerhus och när jag kollade upp med lite olika kunniga personer så tyckte de att jag skulle räkna så när jag räknade mitt energibehov.... och antar att det inte ska skilja så mkt mellan ett hus byggt -78 och ett byggt -77 men iofs kan det ju skilja lite mellan olika hustyper hur mkt de är isolerade.....//Krister
Detta är en gammal tråd, men skit samma, ja väcker den till liv på nytt men i ett annat ärende.Du har alltså, precis som jag, ett dalahus. Det skulle vara kul att höra lite vad du tycker om dessa hus rent kvalitetsmässigt ? Jag har luskat lite på nätet, men egentligen inte hittat något om dessa hus, mer än att Dalahus som företag har uppstått igen i Linghed. Jag kan egentligen ingenting om hus och har i princip bara bott i lägenhet hela mitt liv tidigare. Det jag har reagerat på nu när vi bott här snart ett år är att det är ganska lyhört,. Hurvida det är ett problem eller ej vet jag inte men lyhört är det mellan våningsplanen tycker jag. Dessutom tycker jag att det knakar när man går på vissa ställen på golvet, något som jag inte heller tänkte på på en gång. Nåväl, skulle vara kul att höra lite synpunkter och reflektioner kring dessa hus.
Citat från: D_Sundsvall skrivet 16 november 2006, 00:21:39Detta är en gammal tråd, men skit samma, ja väcker den till liv på nytt men i ett annat ärende.Du har alltså, precis som jag, ett dalahus. Det skulle vara kul att höra lite vad du tycker om dessa hus rent kvalitetsmässigt ? Jag har luskat lite på nätet, men egentligen inte hittat något om dessa hus, mer än att Dalahus som företag har uppstått igen i Linghed. Jag kan egentligen ingenting om hus och har i princip bara bott i lägenhet hela mitt liv tidigare. Det jag har reagerat på nu när vi bott här snart ett år är att det är ganska lyhört,. Hurvida det är ett problem eller ej vet jag inte men lyhört är det mellan våningsplanen tycker jag. Dessutom tycker jag att det knakar när man går på vissa ställen på golvet, något som jag inte heller tänkte på på en gång. Nåväl, skulle vara kul att höra lite synpunkter och reflektioner kring dessa hus.Det upplever inte jag, det beror antagligen på att det är betongbjälklag med uppreglat trägolv, det knakar lite i golvet men hörs inget mellan våningsplanen. Ytterfasaden är tegel och stomme av trä. Insidan av väggar är gips på spånskiva i övervåningen men i suterrängvåningen är insidan av ytterväggarna (betongväggar) gips på regel tyvärr och innerväggar murade av lättbetongbock. Betongen i ytterväggar och bjälklag är av hög kvalitet (jävligt hårt att borra i) men det kanske inte har något att göra med dalahus? Det som jag har att anmärka på är dels att taket var av eternit, vinden var dåligt ventilerad, ventilationen i bostaden (självdrag) var bristfällig, och att kaklet i badrummet nere var ditsatt direkt på lättbetongväggen utan fuktspärr. Jag har nu åtgärdat alla dessa punkter och är nu rätt nöjd med huset.