0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Gano. Tack för tipsen.Undrar bara vad du menar med "assymetrisk" placering?Är det att luftvärmepumpens innerdel sitter helt på den halvan av väggen som vetter mot den halvtrappan som kommer från undervåningen? Alltså pumpen blåser 100 % ner mot undervåningen när den blåser rakt fram?Eller har du pumpen monterad mer mot mitten av väggen, alltså så att fläkten även blåser en mindre del mot den halvtrappan som leder upp till övervåningen? Kanske 75% nedåt och 25 % uppåt? Verkar som din trappa har öppna trappsteg. Min trappa har inte öppna steg.
Jag har exakt samma trapptyp, vänder på halva höjden. Har dessutom 2 andra grannar i samma hustyp som har den på samma ställe, bara lite högre upp.Har visserligen bara pratat med den ene av dem på sistone, men han tycker det blir för varmt på övervåningen och för kallt på bottenvåningen. Båda två har sina i höjd med golvet på andra våningen, precis i 45-graders vinkeln.Själv har jag min ca 25 cm ovanför golvet på mellanplanet, jag tycker att det fungerar bra. Bottenvåningen är ju trots allt 50 % större än ovanvåningen och behöver mer värme, dessutom stiger värme av fysikens lagar alltid uppåt. Vill man ha mer värme på ovanvåningen ? - Sänk fläkten, så brukar jag göra.