Jag mailade en värmepumpsfirma och frågade lite om pris för en insallation av en luft/luftvärmepump.
Svaret som kom var väldigt oväntat. Dom hade slutat installera luft/luftvärmepumpar eftersom citat: "...det är lite för mycket leksaksnivå på dessa produkter & dom flesta är ganska missnöjda efter ett par år"
Istället rekomenderade dom en pelletskamin som skulle vara billigare och en hållbarare lösning.
Ni som har haft värmepump i några år, är ni missnöjda?
Jag tycker fortfarande att det verkar vara en bra investering bara man har gjort en bra installation från början. Eller..... ??
// Magnus
Beror kanske på vilket fabrikat de sålde tidigare också. Vissa L/L kanske kan sägas vara leksaksnivå antar jag.. Tittar man på reklamen så kan man tycka det i allafall.
De jag har pratat med som har L/L verkar vara hyfsat nöjda, även om någon sagt att de kanske inte sparar så mycket som de hoppats på. Jag antar att det gäller att ha riktiga termostater på övriga värmekällor så att inte de tar över och används i onödan, utan endast när pumpen inte orkar eller av annan anledning inte körs..
Jag har fått för mig att VVS:are / installatörer gärna förespråkar en viss produkt, det behöver inte nödvändigtvis vara den som är bäst för just dig, utan den som de kan tjäna lite extra på. Man skall komma ihåg att installatörerna inte är några energirådgivare utan vanliga nasare som vill kränga prylar. Som konsument gäller det att tänka själv och inte svälja all reklam..
Ahhh, det var några tankvärda ord jag levererade, nästan lite floskelvarning om jag får säga det själv..