Jag har ett luftvärmesystem, modell Husqvarna från ca 1990. Huset är 1 1/2 plan på 169 m2.
Man kan installationen som en gigantisk kupévärmare som tar in luft utifrån via en kraftig fläkt, värmer upp luften via ett par värmeslingor och skickar vidare luften ut i ett rörsystem där rören går i trossbotten och pyttsar ut värmen via takventiler. Huset är välisolerat, men trots detta går det åt en massa el pga att återanvändningen av värme är begränsad och att det inte finns någon värmepump inblandad.
En tanke som slagit mig är att seriekoppla en frånluftsvärmepump med befintligt luftvärmesystem, ex vis genom att sätta innedelen av luftvärmepumpen i tvättrummet, där även luftvärmesystemet sitter i taket. Genom att ta upp en öppning i luftvärmesystemets sida och montera en hyggligt stor fläkt där skulle man kunna ta luften från värmepumpen och skicka den vidare via rörsystemet. Tvättrummet blir då en slags förvärmare... Varmt och gott när man stryker, även om det susar om skallen - tvättrummet är ca 7 m2...
Fungerar detta eller ska jag lägga ner idén? Jag tänker i första hand på luftflödet - det finns ca 15 takventiler och om det totala luftflödet är 125 liter/sekund så kommer det att brusa ganska bra från taket - det blir i snitt 8 liter/sekund och takventil. Jag har inga värden på luftflödet idag, men misstänker att det är mindre.
Alternativt gör jag en konventionell montering, men då måste jag antagligen av luftcirkulationsskäl placera innedelen ovanför entrédörren.