Hej på er allihopa,
Sitter f.n. i radhus med en egeninstallerad Panasonic E9DKE som fungerar kalasbra. Dock funderar vi på att flytta och har hittat ett väldigt intressant hus. Det finns två saker som jag upplever problematiskt, det första rör själva uppvärmningen. Huset saknar nämligen helt radiatorer, i stället är det takvärme. Tanken jag har vid ett eventuellt köp är att komplettera uppvärmningen med minst en, kanske två värmepumpar.
I bifogad fil ser ni planlösningen i huset. På nedre plan finns det som jag ser det två platser som kan vara aktuella - i entrén eller i allrummet. Placering i trapputrymmet i entrén innebär kanske att man kan klara sig med en pump då värmen (förhoppningsvis) kan spridas både upp och ned. Alternativet är placering i allrummet, men då känns det spontant som man garanterat måste ha en pump även på övervåningen.
På det övre planet sitter som ni ser en braskamin och platsen vore ju också det mest naturliga stället att sätta innedelen på. Spontant känns det som vi skulle komma att använda braskaminen mest för "mysfaktorns" skull och inte som mer permanent värmekälla, så frågan är om man skulle placera innedelen i anslutning till kaminen eller inte.
Den andra detaljen som jag ser som problematisk kanske inte är rätt för detta forum, men jag slänger med den i farten då det kanske är någon som har erfarenhet. Huset är av suterängtyp, så det som skissen är hobbyrum m.m. ligger alltså mot jord. Här säger ett par grannar att ett par polacker hyrdes in förra året för att dränera grunden och att man ifrågasätter hur det gjordes. Så långt jag förstått så låg det tydligen ett lager asfalt runt grunden och detta ska man tydligen (enligt vad som sagts till mig) värma bort när man gräver upp och dränerar, men här har man tagit en genväg och bara "skalat" bort asfalten i vertikala remsor med jämna mellanrum. Frågan är om dräneringen är rätt utförd. Kanske inte rätt forum, men det kostar ju inget att fråga. Ska man köpa ett hus för 3,5 miljoner så vill man ju veta..
Tack å bock så länge!
Mvh,
Ulf