Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Börjat bygga frikyla  (läst 6023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Börjat bygga frikyla
« skrivet: 15 oktober 2006, 10:05:01 »
Hej!
Ni som byggt frikyla, hur har ni gjort med köldbärarpumpen? använder ni er av den eller kör ni en separat? jag hade tänkt mig använda den befintliga, alltså bara sätta instick och koppla på med fläktkonvektorer....ngn med erfarenhet från detta?
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3461
  • Karma +4/-7
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2006, 10:13:56 »
Hur skulle det fungera hade du tänkt?  Då mäste väl flödet gå genom fläktkonvektorn hela tiden, även när det inte finns något behov av kyla (men när VPn skall gå)?

Själv kör jag med en värmeväxlare och har kopplat in fläktkonvektorn till den vanliga radiatorslingan och kör med två fristående cirk-pumpar, men hade iofs kunnat köra med VPns brine-pump istället för den ena cirk-pumpen.
« Senast ändrad: 15 oktober 2006, 19:32:43 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2006, 18:40:31 »
Det går att köra med befintlig KB-cirkpump men då bör du sätta dit en bypass med en handventil mellan avsticken till frikylan. Stäng ventilen när du vill köra frikyla och öppna den när du inte vill kyla huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3461
  • Karma +4/-7
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2006, 19:32:02 »
Det går att köra med befintlig KB-cirkpump men då bör du sätta dit en bypass med en handventil mellan avsticken till frikylan. Stäng ventilen när du vill köra frikyla och öppna den när du inte vill kyla huset.
Hmm...  jag tycker inte det låter som någon höjdaridé.  Antingen får man springa ner till pumpen och vrida på ventilen varje gång fläktkonvektorn kallar på kyla, eller så får man acceptera att man har ett köldbärarflöde genom konvektorn hela tiden, trots att den inte är igång.  Det senare är något som många fläktkonvektortillverkare inte rekommenderar, då det kan kondensera på konvektorn när den inte är igång och om konvektorn av någon anledning saknar ström, så resulterar det i översvämning när kondensvattenpumpen inte kan gå.  Därför har man en magnetventil som stänger flödet när fläktkonvektorn är strömlös eller inte är igång och öppnar det när den kallar på kyla.

Det här skulle ju inte fungera alls med den kopplingen som föreslås, då VPns brinflöde skulle strypas helt när fläktkonvektorn stannar och man skulle få springa till pumpen och vrida på bypassventilen.  Dessutom så skulle man få dra 28mm rör till fläktkonvektorn för att inte strypa flödet till VPn och trots det, så kommer fläktkonvktorns tryckfall att påverka brine-flödet till VPn så att man kan få dra upp brinepumpen på en högre hastighet, om den alls klarar det.

« Senast ändrad: 15 oktober 2006, 19:36:40 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2006, 20:32:12 »
Givetvis kan man ju inte kombinera denna lösning med styrd ventil på brine för kylning eller kondensvattenpump, detta förutsätter en golvmodell på fläktkonvektorn så att kondensvattnet kan rinna fritt och att man styr kylan endast med fläktmotorn.

En bättre lösning är en separat cirkpump, men jag visar på att det går att använda KB-cirkpumpen, om man är lite snål. En nackdel är förstås att flödesmotståndet troligen blir högre och att brineflödet över förångaren blir lägre när man ställt om till frikyla.
« Senast ändrad: 15 oktober 2006, 20:34:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2006, 09:41:52 »
Hej igen!
Jag måste ha missat ngt viktigt....så som bilden var ritad så skulle ju flödet gå genom en stillastående köldbärarpump(värmepumpens) måste ju gå trögt? om den är tänkt att gå när den externa köldbärarpumpen går så har den externa ingen funktion??
kan bara se fördelar med att bara ha en pump. naturligtvis med en backventil  monterad och eventuellt magnetventiler som sköter "kylslingan"...tänker jag fel?
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3461
  • Karma +4/-7
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2006, 09:56:55 »
Hej igen!
Jag måste ha missat ngt viktigt....så som bilden var ritad så skulle ju flödet gå genom en stillastående köldbärarpump(värmepumpens) måste ju gå trögt? om den är tänkt att gå när den externa köldbärarpumpen går så har den externa ingen funktion??
kan bara se fördelar med att bara ha en pump. naturligtvis med en backventil  monterad och eventuellt magnetventiler som sköter "kylslingan"...tänker jag fel?
Ja, du har nog (kanske?) missat en del...

1.  En stillastående cirkulationspump har inte så stort flödesmotstånd.  Prova själv att ha en omonterad cirk-pump och häll i vatten i det övre hålet och se om det inte kommer ut ur det nedre (tämligen obehindrat)...

2.  Om du enbart använder den interna cirk-pumpen, så förstår jag inte vad du skall ha backventilen till?  Problemet med att använda den interna cirk-pumpen är INTE att flödet riskerar att gå åt fel håll, utan att flödet överhuvudtaget inte kommer att gå till frikylan då det kommer att gå enklaste vägen som är den "gamla" vägen (om du alltså bara kopplar in frikylan via två avstick, oavsett backventil eller inte).

3.  Om du använder magnetventiler som sköter kylslingan, hur hade du tänkt dig det?  Det som hade behövts med en lösning med bara intern cirk-pump är en magnetventil mellan avsticken, på den "gamla" brine-ledningen.  Magnetventilen skulle stänga då frikylan behövs.

4.  Om du gör en lösning enligt 3 ovan, så "måste" (bör) du överdimensionera ledningarna till fläktkonvektorn kraftigt för att inte få för stort tryckfall i ledningen, då det mycket stora köldbärarflödet tvingas gå igenom hela frikyle-slingan i det fall VPn går igång samtidigt som frikylan.  Det är inte ens säkert att det fungerar även om du har mycket grova ledningar (28mm) till frikylan då fläktkonvektorn ändå alltid kommer att bidra till ett tryckfall.  Du riskerar att VPn löser på lp.

5.  Du riskerar att det låter bedrövligt om fläktkonvektorn då ett mycket stort flöde kommer att gå genom konvektorn när VPn går samtidigt som frikylan.  Köldbärarflödet för VPn är typiskt 2 m3/timme medan en 5kW fläktkonvektor drar typiskt 0.8 m3/timme och de mindre fläktkonvektorerna kanske drar 0.5 m3/timme.  Du får alltså 4 ggr för stort flöde genom din konvektor.  Det innebär ju i sin tur att flödeshastigheten i fläktkonvektorn kommer att bli mycket högre och därmed kommer tryckfallet över konvektorn att bli många gånger större än vad som anges i fläktkonvektorns datablad (se punkt 4).

6.  För övrigt kommer väl antagligen VPns flöde bli "dimensionerande" för vilken hastighet du kör den interna cirk-pumpen på (om du inte lyckas mixtra till det med två olika hastigheter på något sätt).  Då kommer du även när VPn inte går men frikylan går, få samma effekter som i punkt 5.  Dvs du kommer ALLTID få för högt flöde genom konvektorn med högt ljud och mycket kraftigt tryckfall som följd.  Dessutom kommer cirk-pumpen att dra onödigt mycket el, så i längden blir det knappast någon besparing.  Vet inte exakt hur stor effekt den interna brine-pumpen drar med kanske 150W?  När brineflödet måste gå genom konvektorn också, så får du kanske bränna på med 250W istället?  Med en extern cirk-pump för enbart frikyla räcker det med en 50W pump, så du skulle alltså bränna 200W i onödan.  En beg. cirkpump får du för 500:- och om elpriset ligger runt 1.50:-/kWh så tar det 70 dygn att tjäna in rent ekonomiskt samt att du slipper alla bekymmer...  Dessutom kostar antagligen en 28mm magnetventil många gånger mer än en beg. cirkpump, så besparingen gör du redan från start... :-)

6.  Eftersom den extra kraft du behöver i brinepumpen för att pumpa det höga flödet genom fläktkonvektorn skulle bli dimensionerande så skulle du även när frikylan INTE arbetar och flödet gå sin vanliga väg köra pumpen på detta höga effektläge.  Tryckfallet sjunker visserligen så cirk-pumpen drar inte riktigt lika mycket som när den måste trycka igenom flödet genom konvektorn, men i alla fall så kommer brinepumpen hela tiden att dra mer el, alltså även när VPn går men inte frikylan.  Så kostnadsökningen för "snållösningen" kommer ännu snabbare...
« Senast ändrad: 19 oktober 2006, 10:17:24 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2006, 17:10:01 »
Jag försöker inte hitta en "snålösning", utan en smart och slimmad lösning som fungerar optimalt utan mänsklig inblandning.
Avsticken till frikylan skall göras inuti vp:n efter KB pumpen.
På stigledning till fläktkonvektor monteras en ´magnetventil som stänger när termostaten i fläktkonvektor säger till(på så sätt slipper jag flödet därigenom som eventuellt kunde orsaka problem) att få rätt flöde(du sa vinande ljud?) fixar jag med en bypass(strypventil)
Sedan skrev du ngt om vad jag skall ha backventilen till(den antar jag att jag skall montera mellan avsticken till frikylan så att inte flödet enbart går runt i konvektorn, utan även ned i borran och tar med sig lite kyla)
Möjligt är också att man får styra magnetventilerna så de stänger när vp producerar varmvatten om flödet inte skulle räcka till dem båda..
att flödet inte påverkas av att transporteras genom en stillastående pump visste jag inte, men kan inte se anledningen därutav att sätta dit en extra pump, blir lite kaka på kaka i min värld.
Möjligt är ju dock att den ide jag har inte funkar smidigt i praktiken p.g.a utrymmesskäl i pumpen eller dylikt.
Mvh
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3461
  • Karma +4/-7
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2006, 17:31:53 »
Jamen, du missar ju totalt att din lösning överhuvudtaget inte kommer att fungera, så som du beskriver den.  Hela köldbärarflödet kommer att gå den vanliga vägen, som den gör nu, och aldrig nå din fläktkonvektor, oavsett om du har öppnat magnetventilen på stigen eller inte.

Detta eftersom flödesmotståndet i din konvektorslinga kommer att bli många-många gånger högre än den stumpen som sitter mellan avsticken (med en ev. backventil).

Om det inte är någon "snållösning" du är ute efter, så tycker jag du skall glömma din idé helt och hållet.  Den kommer inte bli billigare (så som "snållösning" är den också misslyckad), den kommer inte fungera om du inte placerar en magnetventil mellan avsticken och den kommer att fungera dåligt/sämre oavsett hur du gör och ur underhållssynpunkt är den inte att föredra.

Varför skall du göra kopplingarna internt i VPn?  Med en extern cirkulationspump och en traditionell koppling, så kan du byta VP och överhuvudtaget inte påverka frikyleanläggningen.  Med din lösning så slänger du ju ut halva frikyle-delen den dagen du skall byta VP.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3461
  • Karma +4/-7
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2006, 17:46:55 »
Alltså, för att göra det tydligare...  Skillnaden mellan att ha en extern cirk-pump och en intern cirk-pump är inte enbart en eller två pumpar.  Den avgörande skillnaden som gör att en extern cirk-pump fungerar smidigare än den interna brine-pumpen är att man sätter den externa cirk-pumpen PÅ AVSTICKEN och alltså försäkrar att det blir ett flöde i avsticken.  Men en intern cirk-pump så har du ingen sådan försäkring då den puttar på brinen före avsticken, och brinen sedan när den når avsticken väljer "enklaste vägen" ner till borrhålet (eller snarare till cirk-pumpen, men rätt kopplat är det samma sak).  I ditt fall kommer enklaste vägen att bli den gamla vägen och inte genom avsticken och du kommer alltså att få en fläktkonvektor utan något flöde.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2006, 22:04:29 »
Jag försöker inte hitta en "snålösning", utan en smart och slimmad lösning som fungerar optimalt utan mänsklig inblandning.

Vill du ha en sån lösning så har Ridax rätt, koppla enligt exemplet i manualen. Det blir mer komplicerat om du ska trixa ihop en lösning med befintlig cirkpump för KB och magnetventiler för automatisk styrning.

I det senare fallet så får du 3 driftfall får cirkpump KB:
1. VP på/kyla av
2. VP av/kyla på
3. VP på/Kyla på

Men har du 2 cirkpumpar så kan kylan jobba oberoende av VP och tvärt om, 1 driftfall för varje cirkpump.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börjat bygga frikyla
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2006, 06:36:48 »
ridax/carl:Ok, ger mig...håller nu med om att det är en fördel att bygga frikylan mer separat(pumpen håller nog inte en livslängd)
Angående det andra att flödet inte skulle gå upp i konvektorn så måste jag fått ett rejält hjärnsläpp(sorry)
Satsar nog på en fristående del nu...jag ber att få återkomma när jag ritat upp hur jag tänkt koppla.
Tack för hjälpen..
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!