Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För kort rörlängd  (läst 3878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
För kort rörlängd
« skrivet: 13 oktober 2006, 11:58:50 »
är inte bra har jag läst någonstans.
Helst inte under 3m för att gasen skall maximalt kunna förångas respektive kondensera. ( = få ut maximalt med värme).

Min lvp kommer om någon vecka och som jag tänkt mig placeringarna av ute- och innerdelarna blir det bara 1,5 m mellan dom.
Är 1,5m rörledning tillräcklligt eller skall jag flytta utedelen minst 1,5 m längre bort???

Utedelen skall stå skymd vid sidan av huset så det spelar ingen roll var jag placerar den.

Tacksam för svar.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: För kort rörlängd
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2006, 20:54:37 »
Detta måste varierar från maskin till maskin.

Det vore märkligt om det var så att 3m fungerar bra(enl. vissa så är t.ex. 3m IDEALISKT t.ex. för Panasonic E9 orginalfyllning) men inte 1,5m.
Med tanke på hur många meter rör som inner och ytterdelen är fyllda med så får jag svårt att inbilla mig att gå från 3m till 1,5m skulle vara orsak till katastrof. Den lilla fnuttiga volym-minskningen kan rimligtvis inte göra skillnad mellan liv och död.

Jag undrar om detta är en sån där evig "värmepumpsmyt"?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad mango

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: För kort rörlängd
« Svar #2 skrivet: 03 november 2006, 13:39:32 »
På villamässan i Älvsjö häromveckan frågade jag vad man gör om utedelen sitter på andra sidan väggen och fick till svar att de rullar ihop röret så att det blir 3 meter totalt.

gano

  • Gäst
gano
SV: För kort rörlängd
« Svar #3 skrivet: 03 november 2006, 15:20:32 »
I den tekniska dokumentationen så brukar det vara angivet:

Minimilängd med fabriksfyllning. Men sedan ska det stå hur många gram som ska tappas ur för varje meter kortare rörlängd man har. Det ska också stå maximal rörlängd med fabriksfyllning och hur mycket som ska fyllas på för varje extra meter därutöver.

Min egen personliga uppfattning är att korta rör ger bättre prestanda och att långa rör ger onödiga värme- och tryckfallsförluster. Men jag kan ju ha fel givetvis.

MVH/Gano

Utloggad OBD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: För kort rörlängd
« Svar #4 skrivet: 03 november 2006, 17:48:08 »
På villamässan i Älvsjö häromveckan frågade jag vad man gör om utedelen sitter på andra sidan väggen och fick till svar att de rullar ihop röret så att det blir 3 meter totalt.

Det var precis vad installatören gjorde hos mig.
Jag hade bestämt mig för en pump och gjort i ordning en plats där jag ville ha utedelen.
Den skulle stå på ett markstativ.
När jag hade besök av säljaren och gjorde upp affären hade han inga anmärkningar på mitt val av placeringen av utedelen i förhållande till innedelen. När sedan pumpen levererades sade installatören att de skulle lägga rören i en slinga för avståndet var för kort in till innedelen. Jag kände mig litet "överkörd". Skulle jag flytta utedelen skulle jag ju få senarelägga hela installationen. Jag frågade installatören varför rören inte skulle vara kortare än 3 meter. Han svarade att det finns risk för tjut i rören om de är för korta. "Vill du ha kortare rör så får du, men vi vill helst inte installera med rör kortare än 3 meter."
Vad gör man? Jag accepterade en slinga på väggen bakom utedelen. Vågade inte ta risken att eventuellt få tjut i rören.
Vad säger ni som kan det här. Finns det en risk för tjut eller är det för besvärligt för installatören att korta av rören?
/ Bertil

Utloggad Rira

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För kort rörlängd
« Svar #5 skrivet: 03 november 2006, 20:42:51 »
Hej!
Jag har en Sanyo 123 som är installerat för 3 veckor sedan, jag hör ingen tjut och mina rör är 2 meter långa. Jag tror inte att det är problem för installatören att sätta dit lite kortare rör eftersom man måste kona dem ändå.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: För kort rörlängd
« Svar #6 skrivet: 06 november 2006, 07:33:57 »
Men att rulla upp rören och hänga dem bakom utedelen, är det så bra, här utsätts de för cirkulerande luft hela tiden och borde då ge sämre effekt i form av avkylning? jag har tilläggsisolerat all min utvändiga rördragning med rörisolering och förlagt i plåtkanal.
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: För kort rörlängd
« Svar #7 skrivet: 07 november 2006, 20:53:22 »
Jag har en he12dke jag har ca 5-5,5m rörlängd den är förfylld för 7meter om jag inte minns galet, skall jag då tappa ur för den rörlängd jag har?
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: För kort rörlängd
« Svar #8 skrivet: 07 november 2006, 22:00:13 »
nej tappa den inte.......tjut i rören har jag aldrig hört............men men mycket skall man höra....bla bla...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!