På villamässan i Älvsjö häromveckan frågade jag vad man gör om utedelen sitter på andra sidan väggen och fick till svar att de rullar ihop röret så att det blir 3 meter totalt.
Det var precis vad installatören gjorde hos mig.
Jag hade bestämt mig för en pump och gjort i ordning en plats där jag ville ha utedelen.
Den skulle stå på ett markstativ.
När jag hade besök av säljaren och gjorde upp affären hade han inga anmärkningar på mitt val av placeringen av utedelen i förhållande till innedelen. När sedan pumpen levererades sade installatören att de skulle lägga rören i en slinga för avståndet var för kort in till innedelen. Jag kände mig litet "överkörd". Skulle jag flytta utedelen skulle jag ju få senarelägga hela installationen. Jag frågade installatören varför rören inte skulle vara kortare än 3 meter. Han svarade att det finns risk för tjut i rören om de är för korta. "Vill du ha kortare rör så får du, men vi vill helst inte installera med rör kortare än 3 meter."
Vad gör man? Jag accepterade en slinga på väggen bakom utedelen. Vågade inte ta risken att eventuellt få tjut i rören.
Vad säger ni som kan det här. Finns det en risk för tjut eller är det för besvärligt för installatören att korta av rören?
/ Bertil