Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Hjälp med placering på bottenvåning i 1 1/2-plansvilla
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp med placering på bottenvåning i 1 1/2-plansvilla (läst 3140 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smedjan
IVT Nordic Inverter 12FR-N
Nybörjare
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Kön:
Smedjan
«
skrivet:
11 oktober 2006, 22:11:02 »
Citera
Hej!
Jag bor i Uppsala i en 1 1/2-plansvilla med 95 kvm boyta och 62 kvm oinredd källare. Jag har vattenburen värme och en kombipanna som drog 28 000 kWh el förra året. Jag kanske kommer sälja villan inom något eller några år men har tröttnat på dryga elräkningar och har därför beställt en IVT Nordic Inverter 12 FR-N, eftersom den har kortare payback-tid än något vattenburet alternativ. Jag är dock osäker på placeringen. Jag har diskuterat placeringen med den auktoriserade IVT-installatören men jag är osäker på om han hjälper eller stjälper.
Av den
bifogade ritningen
längst ned så finner ni placeringen av innedelen och utedelen som olika alternativ, 1 - 4.
Det viktiga för mig är att det blir varmt i både vardagsrum och kök på bottenvåningen eftersom jag och min sambo spenderar den mesta tiden där. Jag antar att värmen sedan kommer leta sig uppför trappen till sovrummen på övervåningen då jag läst här på forumet att trappor slukar värme. Om inte annat får jag såga upp ventiler mellan vardagsrummet på bottenvåningen och sovrummen på ovanvåningen.
Takhöjden är genomgående 2,45 m. Dörröppningarna till vardagsrum och kök är 2 m höga och 80 cm breda. Det är 4 meter från bortre vardagsrumsväggen till dörröppningen i vardagsrummet. Mellan kök och vardagsrum ligger en hall som är 1,5 meter bred med en trappa upp till ovanvåningen på mitten av huset. Det är 3,6 meter från hallväggen/huvudingången till dörröppningen mot vardagsrummet.
Placering av innedel:
Om jag förstått allt rätt så är
alternativ 1/röd
med innedelen placerad i vardagsrummet riktad rakt mot dörröppningen från vardagrummet ut mot hallen bra med hänsyn till att vardagsrummet är det största rummet/har stor volym. Fråga är om luftfläkten blir för diffus på de 4 meter den färdas mot dörröppningen? Min avsikt är att luftströmmen ska vara tillräckligt kraftig för att passera trappan och hallen för att förhoppningsvis slutligen nå ända in i köket. Idag har vi inget element i köket och det är lite ruggigt. Blir luftströmmen för diffus så kommer vi endast få värme i vardagsrummet som sedan smiter upp via trappen till ovanvåningen. I sådant fall får hallen och köket inte någon värme.
ÄR DET MÖJLIGT FÖR MIG ATT FÅ VARMLUFT ÄNDA IN I KÖKET?
Alternativ 2/Rosa
är att placera innedelen ovanför huvudingången i hallen. Det är bra för att avståndet till trappan och till dörröppningen i vardagsrummet är kortare än vid placering enligt alternativ 1. Därmed bör luftströmmen vara mer koncentrerad och mindre av värmen försvinner längs med trappan upp till ovanvåningen. Jag har dock läst här på forumet att det kan bli kallare just på den plats där man placerar innedelen. Detta skulle då innebära att värmen inte sprider sig till köket. Endast vardagsrummet blir uppvärmt och sedan smiter värmen upp via trappen till ovanvåningen.
ÄR DET MÖJLIGT ATT FÅ VÄRME I KÖKET MED EN HALLPLACERING, ALTERNATIV 2/ROSA???
Alternativ 3/Orange
är att placera innedelen i trapphuset i höjd med golvet på ovanvåningen. Risken är att varmluften som går nedåt bromsas upp av väggen nedanför trappan, som bara är 1,5 meter från första trappsteget. Ingen luftström når då vare sig vardagsrum eller kök. Varmluften bör då stiga längs med trappan och hamnar på ovanvåningen.
Placering av utedel:
Förutsatt att jag inte ska ha längre slang än 5 meter så kan jag enligt
alternativ 1/röd
ha utedelen endast på östra sidan av huset. Jag upplever att östra sidan får mindre sol och är mer utsatt för vind än sydsidan.
Med
alternativ 2, 3 och 4
kan jag placera utedelen på
sydsidan
. Nackdelen är att det blir väldigt, väldigt hett där på sommaren.
Med
alternativ 2, 3
har jag också möjlighet att placera utedelen på vår
veranda
som löper längs med hela
västra delen
av huset. Här har det under dagtid varit inomhustemperatur och uppåt ända in i september, oktober. Dessutom slipper utedelen drabbas av direkt solljus, snö och regn. En nackdel är att jag blir tvungen att ha någon typ av kar med en slang som leder ut spillvatten. Vintertid är det under noll på verandan trots spillvärme från huset. Om COP förbättras tillräckligt mycket av en placering på verandan så kan det kanske löna sig att ha en elkabel för att avfrosta en dräneringsslang på vintern.
Vilken placering av inne- och utedel tycker ni att jag ska ha? Är det någon som har likadan planlösning och fungerande luftvärmepumplösning så hör av er till mig!! Jag är tacksam för era synpunkter!
Med vänlig hälsning
Smedjan
«
Senast ändrad: 12 oktober 2006, 00:42:50 av Smedjan
»
Loggat
1 1/2-plansvilla med 95 kvm boyta och 62 kvm oinredd källare. Vattenburen värme från kombipanna som under 2005 drog 28 000 kWh. Har beställt en IVT Nordic Inverter 12FR-N för att slippa dryga elräkningar.
Micra
Expert på värmepump
Stad/land: Härnösand
Antal inlägg: 459
Karma +1/-1
Kön:
Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
Micra
SV: Hjälp med placering på bottenvåning i 1 1/2-plansvilla
«
Svar #1 skrivet:
12 oktober 2006, 09:54:33 »
Citera
Hej Smedjan!
Jag skulle valt alt. 2/rosa. Kan inte vara nåt problem att därifrån få värme till köket, och jag är ganska så säker på att luftströmmen från lvp:n lätt tar sig "förbi" trappen till övervåningen, och kommer att sprida värme även till vardagsrummet...
Utedelen skulle jag ha placerat på verandan, för att slippa "stomljud" från husväggen.
Hälsningar
Micra
Loggat
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.
Smedjan
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Smedjan
«
Svar #2 skrivet:
12 oktober 2006, 10:27:03 »
Citera
Hej Micra!
..och TACK för din åsikt!
Du menar att värmen sprider sig så pass bra i sidled att den kommer värma upp köket utan problem?
Vad gäller
vibrationerna
så har jag pratat med min sambos pappa som för 1 1/2 år sedan installerade en IVT Nordic Inverter med stort sett samma kapacitet. Han har trähus med utedelen vägghängd utanför vardagsrummet. Enligt honom så har han inga störande vibrationer eftersom väggupphängningen har gummikutsar liknande de i en motorupphängning. Å andra sidan så har han nog en stabilare väggpanel än vad jag har..
Igår läste jag en tråd här på forumet att det kanske inte är så bra att placera
utedelen på verandan
eftersom den
omsätter så mycket luft
att den i ett mer eller mindre slutet rum förbrukar all värme i rummet och därför skulle få ett sämre COP än om den tex sitter vägghängd på sydsidan. Nu är min veranda tämligen stor. Den är 3 X 7,9 X 2,45 = 58 kbm. Enligt tråden kunde dock en lvp omsätta flera tusen kubik per dygn!! Det kanske blir sydsidan ändå, den skulle jag kunna nå via placeringsalternativ 2/Rosa!
TÄNKER JAG RÄTT HÄR ELLER ÄR JAG UTE OCH CYKLAR???
«
Senast ändrad: 12 oktober 2006, 10:31:42 av Smedjan
»
Loggat
1 1/2-plansvilla med 95 kvm boyta och 62 kvm oinredd källare. Vattenburen värme från kombipanna som under 2005 drog 28 000 kWh. Har beställt en IVT Nordic Inverter 12FR-N för att slippa dryga elräkningar.
Micra
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Kön:
Micra
«
Svar #3 skrivet:
12 oktober 2006, 15:18:26 »
Citera
Jag missförstod dig nog när du skrev om tänkt placering av ytterdelen på verandan. Du menar "inomhus" på verandan, och jag tänkte på utsidan av densamma. Jag skulle inte sätta ytterdelen som du tänker. Ytterdelen ska vara utomhus med tanke på bl.a den stora luftomsättning som sker.
Vad gäller värmespridningen till köket så tror jag inte att det är några problem. Er rumsplacering av kök, v-rum och hall påminner mycket om vår planlösning, -kanske vårt v-rum är större, ca 32 m², men allt blir varmt och gott!
Du kan väl kolla om IVT:n har ställbart utblås på innerdelen, -då kan du skicka luftströmmen åt olika håll. Så är det på vår Toshiba, och det fungerar ganska hyggligt. Men även om du bara kan köra luftströmmen rakt framåt, så kommer värmen att sprida sig fint. Det kan vara ett par dagars "inkörning" efter installation innan lvp:n har stabiliserat inomhusklimatet, men var lugn...!
Hälsningar
Micra
Loggat
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.
Smedjan
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Smedjan
«
Svar #4 skrivet:
13 oktober 2006, 12:10:49 »
Citera
Hej igen Micra!
...och stort TACK för din värdefulla input!
Du har övertygat mig om att jag ska placera innedelen i hallen! ..och då har jag möjlighet att placera utedelen på sydsidan en bit in från hörnet på väggen.
Fördelarna med denna placering är många:
1) Innedelen blir placerad exakt mittemot dörröppningen tilll vardagsrummet och avståndet blir kortare till dörröppningen vilket medför en starkare luftström in i vardagsrummet.
2) Golvytan är också mindre i hallen än i vardagsrummet vilket medför att luftströmmen inte blir lika diffuserad innan den når dörröppningen till vardagsrummet. Eventuellt uppstår en tunneleffekt.
3) Avståndet mellan innedel och trappa blir kortare vilket medför att luftströmmen är starkare när den skjuter förbi trappan och därmed bör trappan inte stjäla för mycket varmluft.
4) Det kortare avståndet mellan innedel och trappa respektive kök garanterar också att jag får in värme i köket och viss värme uppför trappan till ovanvåningen. Med andra ord får jag värme i alla rum!!!
5) Med endast 5 m slang kan jag placera utedelen på den södra väggen som är varmast!
..helt klart bästa alternativet!!
Jag har tittat på IVTn i butik men inte provkört den och testat egenskaperna.
IVTns innedel har två spjäll i nederkant på utblåset
som man kan ställa åt höger och vänster
för att styra luftströmmen
. Jag läste dock på forumet om någon som testat sina spjäll genom att mäta hur mycket luftströmmen verkligen avvek maximalt. Han fick endast 6% böjning av luftströmmen. Jag vet dock inte vilket fabrikat han har på sin luftvärmepump. Å andra sidan så ska värmeväxling uppstå av sig självt om värmeskillnaden är över två grader. Dessutom har ju du fått in värme i ditt kök och då lär väl jag också få det!!
Jag har pratat om att maximera luftströmmen för att skjuta varmluften förbi trapphuset som i vissa fall kan stjäla all värme men i IVTs broschyr föreslår de att man vid uppvärmning ska rikta luftströmmen vertikalt ned i golvet för att få varmare golv. Enligt figuren ska man få värmespridning ändå. Fungerar det?? På hur många meters avstånd fungerar det? Vissa låter sina blåsa rakt ut, horisontellt.
Micra du har ju nästan samma planlösning som mig! Hur ställer du in din Toshiba, vertikalt/horisontellt, för att få maximal spridning/värmeeffekt?
Loggat
Micra
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Kön:
Micra
«
Svar #5 skrivet:
13 oktober 2006, 13:32:27 »
Citera
Roligt att höra att du uppskattar den lilla hjälp jag kan bistå med! Min förhoppning är att de som står i begrepp att köpa en lvp ska hitta hit till det här fina Forumet, och kunna få svar på sina frågor och funderingar. Jag kan ju bara stå för hur vår egen anläggning är monterad/inställningar och hur den fungerar, på gott och ont. Det är så många duktiga personer som finns här med sina råd och tips,- vi är inte alltid överens, men då får var och en läsare bestämma själv vad som är bäst efter de egna förutsättningarna...
Till vår Toshiba
:
-Vi kör den med "horisontalspjället" i ca 45° mot hallgolvet. (jadå, -vi upplever golven varmare...).
-De båda "vertikalspjällen" är inställda i huvudsak på luftström rakt in mot v-rummet, men jag har vinklat det som är närmast köket en aning så att det ännu bättre sprids värme dit.
-Vi slog igång lvp:n häromdagen, och med 19° inställning på fjärrkontrollen, fläkthastighet 1 (av 5 möjliga...), manuellt inställt, ger det ca 22 grader i alla rum. Utetemp ca 8-10°, och nattetid kring 0°.
- Du undrar om luftströmmen, och jag tror att jag besvarar din fråga om jag säger att det blåser kring benen om jag ställer mig mitt i v-rummet ca 6 m från innerdelen. Om jag ökar fläkthastigheten till 3-4 så blåser det rejält, men upplevs då som kalldrag!
- Ytterdelen kommer att sitta fint på husets södersida (så har vi den också, på farstukvistens staketspjälor).
Micra
«
Senast ändrad: 13 oktober 2006, 14:36:11 av Micra
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1002
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
ing
alvinpalv
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info