Hej!
Jag vill tacka forumet för att jag avråddes från att ta den värmepump ivt495 twin som följer med husleveransen. När jag riktigt började räkna på saken visade det sig att den inte ens klarar av att ventilera huset ordentligt! Vårt framtida sluttningshus skall bli på 135kvm övervåning 60 kvm undervåning, 28 kvm garage, samt ett oinrett förråd i källaren (kallt) på ca 50 kvm. Vi skall ha vattenburen golvvärme
Nu funderar jag på en Comfortzone 65L med ackumulatortank och en täljstensspis, samt en vattenmantlad kökspanna (20kw). För att få självcirkulation i kökspannan så sätts acktanken på övrevåningen, men för att spara på värdefull bostadsyta tänkte jag sätta Comfortzonen i nedrevåningen under acktanken.
Finns det något problem med detta?
Hur hög temperatur skall omgiviningen ha som värmepumpen står i?
Hur varmt bör det generellt vara i ett "kallt" utrymme?
Hur stor acktank behöver jag ha?
Har läst på forumet att vattenmantlade kaminer stör vp, men på vilket sätt?
Comfortzonens ventialtionskapacitet räcker enligt mina beräkningar till och eftersom jag vill ha till- och frånluft är det enligt comfortzones hemsida bara att sätta till ett tilluftsaggregat. Finns det någon som har erfarehet om hur det funkar?
Skulle man kunna blåsa ut avluften i tex en matkällare för att hålla kallare där, om man isolerar? Bara en tanke, för det är ju liksom gratiskyla
Tacksam för hjälp!