Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Teknisk rÃ¥dgivning  (läst 1604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gramse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Teknisk rådgivning
« skrivet: 11 oktober 2006, 11:08:56 »
Hej

Jag är ny som inloggad här på forument men har läst en hel del bakåt i tiden. Jag behöver lite avancerad rådgivning om hur man faktiskt går till väga för att fylla dels luftvärmepump samt även AC i bil.

Bakgrund. Mina föräldrar har ett stenhus från 70-talet på ca 200m2 (Gävletrakten, rätt så kallt i alla fall), två våningar ej källare. Nu var det ett tag sen jag hade koll på elförbrukningen för dom men jag har för mig att dom låg på ca 30kkW/år. Mina föräldrar har länge tittat på värmepumpar och först nu när dom har börjat komma ner i pris ordentligt så börjar det bli riktigt intressant. Även jag tittar på en värmepump men då till garaget (70+40m2 välisolerat) och där har jag ett annat problem, när vi byggde så gjöt jag ner värmeslingor/rör vatten i golvet och dom skulle jag gärna vilja använda men det blir lite svårt för allt överkommligt i pris verkar vara luft/luft, ideer? Annars blir det en luft/luft till mig likväl som till mina föräldrar.

Vi har altså tre värmepumpar (billigast är att köpa sådanna man fyller sälv, inte quick connect som kommer att kosta minst 2000 extra per st eller 6000 för tre pumpar (inte över 4000 att fylla själv och sen ha en livsförbrukning kvar i flaskan då inkluderat till bilen)). Jag har tillgång till kylmedia (både R134a för fordonsbruk och R410a för VP). Jag har inte tummen mitt i handen och är väl familjär med koning, rördragning, montering i allmänna drag etc etc. Kanske är det olagligt vad vet jag men jag vill i allafall göra det själv. Går något sönder får jag tänka onda tankar och betala själv. Vad jag behöver är en liten snabbutbildning hur man ska gå till väga. Fyllning beräknas ska under november. Jag har läst en hel del om det men nu är det praktiken det handlar om.

Jag har vid fyllningstillfället ca 10kg eller var det 13 och liter? Skit samma, ser ut som en gammal gasoltub fast lackad, tillräckligt för att fylla 3 pumpar borde det vara i alla fall med r410a (1,2kg i min till garaget och antagligen lite mer i föräldrarnas för deras är några modeller större). Jag kommer att köpa vacuumpump, tryckmätare, ventiler etc. jag kommer att utelämna vacuummätaren och suga en timme eller två i stället.

Jag tänkte köpa paketet typ onzza. Bra eller mindre bra?. Jag har vad jag läst mig till förstått att det borde fungera även om vissa proffs säger att det är mindre bra. Den borde fungera för det den ska göra, tid har jag gott om.

Jag behöver veta ungefär hur man går till väga, lite som en vägbeskrivning, gör så, gör så sen det och sen det. GLÖM INTE det och det. Ex. en fråga jag har obesvarad är hur man väger man upp kylmediet? Jag kommer att vara extremt noggran och följa min färdigskrivna "färdplan" till punkt och pricka och troligtvis minst lika bra som en medioker till medelbra installatör i slutändan.

Vad gäller AC till bil så fick jag ett mycket bra pris på en i mina ögon lika ganska lika tub med R134a som jag tänkte ha till bilen (passade på att köpa några topfillers när jag ändå hade chansen som backup om detta inte löser sig). Bilen är tillverkat -90 och blev konverterad troligtvis runt 98/99 (minns inte, pappren ligger hemma). Jag hämtade hem den från tyskland och den är i kanonskick med mycket bra historik. Jag vågar inte lämna iväg något jobb på den utan gör allt själv, lite pedantiskt kan tyckas men så är det. AC'n har börjat bli svagare och svagare och i sommras när det var som varmast så märkte jag att den inte riktigt pallade med utan fick svårt att hålla riktigt svalt i bilen. Jag tror att en toppning skulle räcka annars får jag gå igenom packningar etc. Rör, kondensor och gummikablar verkar helt OK. Samma sak gäller här. Hur går man tillväga rent praktiskt. Prncipen för systemet som sådant kan jag ganska bra men vikt på kylmedia, hur man fyller rätt mängd, ska pumpen gå eller inte vid fyllning etc. Har någon några tips? Självklart kan man göra ett läckagetest även här innan fyllning, antar att man vacuumsätter systemet och lämnar det över natten? Hur rengör man hela systemet? Byter olja? Kompatibilitet mellan oljor? etc etc. Många frågor blir det.

MVH Fredrik N

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Teknisk rådgivning
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2006, 11:23:09 »
Alla värmepumpar som du kan köpa är redan förfyllda med köldmedium, det finns i utedelen vid leverans.
Beskrivningar på hur du går tillväga finns på en del ställen där de säljer "fulpumpar".
Du behöver alltså inte mer än vakuumpumpen och slangarna/manometerstället.

När det gäller bilar är jag helt nollad.

Läs i FAQ:n (i menyn ovan) om koning av rör, det är nog vid sidan av själva vakuumsugningen det viktigaste du behöver få rätt.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!