Alla dessa tankar, den ena dyrare och mer avancerad än den andra, är enligt mig bara ganska dåliga kompromisser. De två största felen tycker jag är ...
1/ Att blanda två olika dyra skikt i samma tank, tex elpatron+VP eller VP+solvärme eller VP (fast kondensering för vv)+VP(flytande kondensering för radiatorer). Det är praktiskt taget ingen isolering mellan skikten och stor risk för omrörning och blandning. Värme från det dyra, varmare skiktet "förstörs" av det billigare kallare. De olika skikten borde istället förvaras i separata tankar och blandas vid behov. Visst tar det mer plats och gränsskiktet ligger inte flexibelt som i en kombinerad tank men det behöver inte bli dyrare. En "tom" tank kostar inte mycket. Man behöver inte fler slingor om man istället placerar dem i "rätt" tank. Man behöver inte skiktplåt, duffusor, etc
2/ Placeringen av vv-slingorna. En lågt placerad förvärmingsslinga är bra för den utnyttjar det svalare vattnet i botten och motverkar "kallras" och omrörning från toppslingan. En utdragen förvärmningsslinga är bättre, den gynnar skiktningen ytterligare i nedre delen men fortfarande våldför man sig på toppskiktet genom att föra in vatten med betydligt lägre temperatur. Om man istället hade haft en enda lång slinga som gick ända från botten till topp så hade man, enligt min mening, fått ungefär samma effekt som att ha en extern tappvattenautomat.
Jag var bara tvungen att skriva av mig lite. Jag har säkert fel på flera punkter men kanske även rätt i en del? Jag har en känsla av att det är svårt att introducera nyheter i dessa sammanhang och att det hänger ihop med att systemen runtomkring är byggda efter de gamla tankarna och att det är så väldigt komplicerat att man bygger på vedertagna koncept istället för att tänka nytt.
Jag läser med stort intresse tankar och kommentarer. Gärna från glada amatörer som mig själv