0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: AndersA skrivet 27 november 2006, 20:29:03Hejjag har 10m2 Lesol antagligen av den första typen, har haft dom idrift sedan -96 -97 minns inte exakt. Inte en åtgärd har behövts sedan jag körde igång dom. Drifttidmätaren står på ca 12500tim dvs likamånga soltimmar sedan starten.Undrar hur mycket bättre dom nya typerna är än mina. Vore bra att få lite mer på tidig vår och sen höst.Mvh AndersAJag har de nya selektiva kollektorerna (lazerplate) och antireflexglas, installerat 2005. Stagnationstemperaturen är så hög (runt 200 C) att jag har fått sätta i en säkerhetsventil som öppnar vid 12 bar, och vid vissa driftfall på sommaren så räcker inte ens det, så jag kör med reducerad yta över högsommaren. Jag vet inte vad detta har för inverkan på verkningsgraden, men helt klart är det skillnad mot de tidigare typerna....Årstäckninggraden på mitt varmvattensystem med variabel yta (4,8-6,4-8,0 kvm) ligger nånstans runt 65 %.MVH/Gano
Hejjag har 10m2 Lesol antagligen av den första typen, har haft dom idrift sedan -96 -97 minns inte exakt. Inte en åtgärd har behövts sedan jag körde igång dom. Drifttidmätaren står på ca 12500tim dvs likamånga soltimmar sedan starten.Undrar hur mycket bättre dom nya typerna är än mina. Vore bra att få lite mer på tidig vår och sen höst.Mvh AndersA
Citat från: gano skrivet 27 november 2006, 22:45:30Citat från: AndersA skrivet 27 november 2006, 20:29:03Hejjag har 10m2 Lesol antagligen av den första typen, har haft dom idrift sedan -96 -97 minns inte exakt. Inte en åtgärd har behövts sedan jag körde igång dom. Drifttidmätaren står på ca 12500tim dvs likamånga soltimmar sedan starten.Undrar hur mycket bättre dom nya typerna är än mina. Vore bra att få lite mer på tidig vår och sen höst.Mvh AndersAJag har de nya selektiva kollektorerna (lazerplate) och antireflexglas, installerat 2005. Stagnationstemperaturen är så hög (runt 200 C) att jag har fått sätta i en säkerhetsventil som öppnar vid 12 bar, och vid vissa driftfall på sommaren så räcker inte ens det, så jag kör med reducerad yta över högsommaren. Jag vet inte vad detta har för inverkan på verkningsgraden, men helt klart är det skillnad mot de tidigare typerna....Årstäckninggraden på mitt varmvattensystem med variabel yta (4,8-6,4-8,0 kvm) ligger nånstans runt 65 %.MVH/GanoHur varierar du ytan?Mvh AndersA
Nu tycker jag att ser lite bakvänt på det hela. Vaddå minska ytan för att sänka effekten? Tillbaka till naturen gäller i energisammanhang Det blir helt enkelt till att duscha extra mycket när solen skiner. Och duscha mindre när det är mulet.