Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?  (läst 4109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Hej alla.

Jag har skrivit i min blogg om en del tankar gällande Comfortzone CE50 och mitt hus. Huset är ett tvåplanshus på 127kvm med en elförbrukning om ca 15 000 KWh per år för värme och varmvatten.

Läs inlägget i bloggen här: http://franzens.nu/?p=96

Jag undrar nu om jag gör rätt? Vag säger ni? Skall jag förenkla lösningen eller är det värt att bygga ett mer avancerat till-luft-system?

Mvh
Erik
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2006, 23:06:46 »
Ditt system med TA fungerar säkert, du verkar ha funderat igenom det rätt noga. FrÃ¥gan är väl om det är värt besväret? Som du skriver kan ditt radiatorsystem vara för klent dimensionerat för att ta hela värmebehovet men det finns ju tvÃ¥ sätt att ta reda pÃ¥: Det ena är att du chansar pÃ¥ att elpannan hÃ¥ller den här vintern och mäter utetemperatur, innetemperatur, fram- och returtemperatur  DÃ¥ kan du plotta en kurva över temperaturerna och intrpolera/extrapolera till den dimensionerande temperatur du vill ha. Det andra sättet är att du räknar ut om dina radiatorer klarar av driften. Om du söker en liten stund under rubriken "Radiatorer och Golvvärme" här pÃ¥ forumet sÃ¥ hittar du flera trÃ¥dar o länkar till data och rekomendationer. Jag skulle definitivt välja att gÃ¥ enbart pÃ¥ radiatorer om det gÃ¥r. Kanske tom byta ut nÃ¥gra till större eller dubbelpaneler om det krävs. Det skulle nog fortfarande vara betydligt billigare och enklare än TA alternativet. Till-luften kan ju helt enkelt pluggas (ordentligt, med isolering i kanalerna en bit upp osv). Friskluft tar du in med Fresch-ventiler.


Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tycker som  moonwalk- att du ska skippa tilluften via TA, verkar som sagt onödigt krÃ¥ngligt.
jag har själv bytt till en CE-50 från en CTC med värmd tilluft, och tycker det är otroligt skönt att slippa tilluftsväsandet +bekymmer med "skit i tilluftskanalerna- jag tar nu in friskluften via Fresch-veniler som moonwalk föreslår.Jag pluggade tilluftsventilerna med ihopprulad Armaflex.
Var själv lite fundersam om radiatorerna skulle räcka till men beslutade att prova en vinter.
Skulle det visa sig att framledningstempen blir för hög så är det inte så stor affär att byta ut några radiatorer.
Jag kan kanske tillägga att det verkar lite "bakvänt" att stötta med tilluften som du tänkt göra.
Roger
« Senast ändrad: 17 oktober 2006, 10:43:19 av PCP-Roger »

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2006, 13:49:29 »
Tack båda två för svaren. Skall fundera en del på det som ni skriver.

På undervåningen är det redan idag tvåpanelselement. På övervåningen är det enkelpanelselement. Utan att ha räknat eller mätt tror jag att det faktiskt räcker. Detta eftersom huset är välisolerat.
Men att tro är inget bra, för resten av familjen lär inte bli glada om jag har fel en svinkall vinterdag  :-\
Mitt troende måste alltså bli vetenskap... :)

Testade fresch-ventilskonceptet på hustrun, och hennes snabba kommentar var att hon inte vill ha något kalldrag vid fönstren. Hon vill heller inte ha en svart rand runt ventilen. Dessa två synpunkter är hennes erfarenheter från vårt förra boende, då det fanns till-luftventiler ovanför fönstret i varje rum (bostadsrätt). Det blev ett rätt stort kallras från ventilen kalla vinterdagar.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2006, 21:49:55 »
Jag har Fresch90 ventiler och de styr friskluften uppåt mot taket. Det drar förvånansvärt lite kalluft nedåt. Man kan ju också planera så att man slipper ha en ventil precis vid favoritfåtöljen eller vid sängen. Om man placerar ventilerna på rätt ställen och har rätt typ av ventiler är kalldraget inget problem, anser jag. Det finns även lösningar där man tar in kalluften bakom radiatorerna så att den värms upp direkt. Jag har golvvärme, så det var inget alternativ för mig.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
Fresh 90 är ju rätt så golvvärmekompatibla från början och ger ett minimalt luftflöde nedåt. Fresh 80 å andra sidan (de runda), måste man skaffa en plastvinge till, en sk luftriktare som tar bort det mesta av kallraset. Jag har Fresh 80 och fick köpa till vingar för vill jag minnas 59 spänn stycket. Ibland är plast dyrt...

Numera finns det en ny variant av Freshventiler som ska vara extra speciellt anpassade för gv, kommer inte ihåg vad de heter, kommer ej heller in på Freshsajten just nu.

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0

Numera finns det en ny variant av Freshventiler som ska vara extra speciellt anpassade för gv, kommer inte ihåg vad de heter, kommer ej heller in på Freshsajten just nu.
Här, TLF98F heter den:

http://www.fresh.se/index.php?show=71973_SWE&lastpage=76295&id=835&table=PRODUCT_58394&page_anchor=http://www.fresh.se/p71973/p71973_swe.php?lastpage=76295&id=835&table=PRODUCT_58394

Utloggad dovienya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2006, 19:01:46 »
vad är capriset på en sån och hu rmånga behövs för ventilering? har 150 kvm hus som jag skall in med en CE50 i :)

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2006, 21:33:16 »
Sätt en fresh i varje rum som inte har utsug!

Utloggad dovienya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2006, 22:39:37 »
Men hur mycket kostar en freshcventil ca?

Och jag skall alltså inte ha ngn i köket respektive toaletterna och tvättrummet?

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Gör jag rätt? CE50 och ett TA som stöttar elementen?
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2006, 23:06:09 »
Man brukar ha utsug i kök, tvättstuga, bad/dusch, toa och klädkammare. Friskluft tas in i sovrum, vardagsrum, allrum mm. Stora rum kan behöva två friskluftsventiler. Men sedan kan det även bero på planlösning. Jag har t ex friskluft i en klädkammare eftersom den ligger i anslutning till tvättstugan.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 289
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!