0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det stämmer att pumpen väljer själv mellan 1-4, även om man ställt in läge 4.Skillnaden är dock att när det behövs pga av att temp sjunkit, kommer fläkten att gå upp i läge 4 igen.I quietläget jobbar pumpen så tyst som möjlig.Bäst verkningsgrad får man om man kan ha läge 4 på fläkten och "fis-kör" man fläkten i quietläge så får man lägre effekt. Däremot är det ju inte skadligt för pumpen, men sannolikt för din ekonomi eftersom elräkningen stiger.
Ja, delvis.Man sänker elräkningen mera med fläktläge 4 än quiet då pumpen jobbar mot högsta fläktläge i stället för tystaste fläktläget.Mer blås genom innerdelen = större avkylning = mer avgiven energi = kallare innebatteri= större tempdifferens= mera upptagen energi= bättre verkningsgrad= lägre elräkning.
Autoläget är oftast programerat för att pumpen skall jobba så tyst som möjligt, eftersom det ses som önskvärt.Har man givit tillåtelse för pumpen att jobba med fläktläge 4, finns inga sådana hinder, men pumpen kommer ändå att jobba mellan läge 1-4.
Ja, det blir annorlunda när det blir kallare.Men, även i autoläget går pumpen upp på maxfläkt, men i kortare stunder och min erfarenhet är att den självmant hellre väljer fläktläge 3 än max om man har den på auto och att den snabbare går ner från maxfläkt.
Visst är det full fläkt som gäller.Lite begreppsförvirring.
Citat från: Gonzo skrivet 09 oktober 2006, 20:57:54Visst är det full fläkt som gäller.Lite begreppsförvirring.Jada, jeg er med på at full fart på viften er mest optimalt for å utnytte energien fra varmeveksleren.Spørsmålet var hva som må til for å få HE9 til å gå opp til nivå 5. Jeg skal sette min manuelt til nivå 5, og så skal jeg prøve å legge merke til om den da går opp på nivå 5 selv om varmebehovet er lavt akkurat nå.