Hej,
Jag har i dagarna beställt en EcoEl (lågbyggd) och en EcoAir107. Bor i Lerum utanför GBG skall värma 150m2 boyta plus källare på 60m2.
Jag har idag en olja/ved eldad CTC panna 260b från -65, panna funkerar bra trotts sin ringa ålder -:).
Jag har tänkt att behålla min gammla panna och ansluta EcoEl:n till systemet. Tanken är att jag skall kunna gå ner i källaren de kallaste dagarna och elda i pannan för att kunna stötta när värme pumpen inte arbetar längre. Plus att jag kan använda pannan vi strömavbrott mm.
Följande scenarior har jag funderat kring:
1. Köra EcoEl/EcoAir stand alone dvs gamla pannan ej i drift. Kan med ett antal ventiler snabbt switcha över till vedeldning.
2. Köra EcoEl/EcoAir tillsammans med pannan där pannans vattenvolym kan användas som acc volym. (Frågan är här om den gamla pannan är för dåligt isolerad för att det skall vara lönt att använda detta alternativ)
3. Elda i pannan för att kunna mata (stötta) Ecoel:n med varmvatten när värme pumpen har stängts av (-15). Eller vid strömavbrott kunna eld upp varmvatten som också kan cirkulera ut(Själv cirk?) till värme pumpen så att den inte fryser sönder.
Frågor:
-Behöver man dubbla expantionskärl, ett per system?
-Behöver men en cirkpump mellan pannan och ecoel?
-Då man eldar upp pannvattnet till 80-90 grader skall man shunta ner tempen till ecoel till ex 55 grader?
Är det möjligt/lämpligt att göra en inkoppling för att kunna använde dessa alternativ och isåfall hur skulle det kunna se ut. Eller kostar det mer än det smakar.
Tacksam för synpunker.
Kanon forum detta!