Ska du ha en pump som klarar av detta så bör en Panasonic E12EKEB vara rätt modell.
Panasonicen är tystgående.
Panasonicen är en av dom bästa. Att den sedan är dyr hör väl till. Mycket av priset är för att den som sätter upp den ska ha råd att felsöka om ett fel uppstår. Inköpspriset för en kylmontör av en Panasonic av modell E9EKEB är mellan 7-8000. Sedan säljs den för runt 19000 på marknaden. Allt är ett skojeri egentligen. Själv ska jag köpa min betydligt billigare och göra ett avtal med en kylmontör på samma ort, så man slipper betala för något man inte behöver.
För även om det är 2 års garanti på maskinen så måste den som säljer den felmäta maskinen för att kunna konstatera vad som är fel.
Vilken modell/storlek?
En som klarar av svenskt klimat. Fukt och kyla. Det ska absolut INTE vara någon värmekabel i botten på utedelen för att få bort vatten. Då är det bara skr*p, för en värmekabel kan paja och då fryser allt ihop samman
OBS:
Köp aldrig en värmepump av någon om det inte finns en auktoriserad kylmekaniker i närheten av din ort som kan åta sig felsökning och reparation. Många har fått lida för att dom har gått på ett fint erbjudande i en affär och sedan så kommer någon och installerar allt. Sedan visar det sig att kylmekanikern kommer 60 mil därifrån. Tror någon att han kommer, om man ringer en tisdag och han inkommerr nästa måndag? Nix...dom väntar tills det blir flera felanmälningar på samma ort eller från flera orter i närheten. Detta har jag själv råkat ut för. Bor i Leksand och dom som monterade min pump kom från norrland. Denna grupp som skor sig på detta skulle egentligen tas innanför skranket