Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?  (läst 15836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« skrivet: 14 september 2015, 10:24:03 »
Tjo.

Har tänkt investera i en eller två LLVP till garaget. Hade helst velat göra allt själv men då gäller väl inga garantier osv iom att man saknar rätt behörighet.

Var och pratade med dem på Elgiganten och jag får loss en FH25 för 10´000 eller en FH35 för 12000 vilket väl måste anses vara väldigt billigt jämfört med t.ex en "fulpump" på Jula.

Dock så när man kollar runt på diverse firmor här uppe så ska de ha ca 20´000 installerat och klart med ROT avdrag för en FH35.
Vilket då leder till min egentliga fråga, är det verkligen rimligt att ett proffs tar ca 8000:- EFTER ROTavdrag för att installera en LLVP?

Om jag köper en pump själv, monterar inne/utedel där jag vill ha dem men utan att koppla in rör och sladd och sen har någon behörig som gör den biten, vad borde kostnaden hamna på då?

Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #1 skrivet: 14 september 2015, 12:42:34 »
Jag köpte Panasonicen i min profil från Polarpumpen.
För installationen betalade jag 3000kr efter ROT.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #2 skrivet: 15 september 2015, 09:57:27 »
Jag köpte Panasonicen i min profil från Polarpumpen.
För installationen betalade jag 3000kr efter ROT.
Det låter ju klart mer skäligt än ca 8000kr efter ROT. Gjorde du något själv eller var det fullständig inkoppling?
Såg att Jula "tillhandahåller" LLVP installation för ca 9000:-
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2015, 11:43:51 »
Jag drog själv fram elen till där pumpen skulle monteras.
Det var Polarpumpens standardinstallation som jag valde.
6000kr före ROT och 3000kr efter.
Verkstaden/garaget har träväggar, har man stenväggar så blir det ett tillägg.
Men du kan läsa på Polarpumpens hemsida vad som inngår i en standardinstallation.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2015, 23:57:12 »
Ingen som vill försvara förfarandet med stört dyra installationer?
Vad är det man betalar för egentligen?

Nu gissar jag lite här, men säg att en FH35 för en firma kostar 8000kr i inköp (baserat på att jag som slutkund kan köpa den på elgiganten för 12000kr) och sen ett installationskit kostar 1500-2000kr till slutkund (lite rör, fästen och kanaler bör ju vara billigare om man köper in stora volymer). Så Materialkostnaden blir då ca 9-10000kr

Sen så ska de likafullt ha 19995kr installerad och klar EFTER ROT. Det betyder då att installationen kostar ca15000kr utan ROT?
Tvivlar starkt på att det tar en hel arbetsdag för ett proffs att montera upp en pump i en "standardinstallation", och även om det gör det så vill de alltså ha 1500-2000kr/h?

Missar jag någonting någonstans i mitt resonemang? Hur kan en sådan kostnad för installation vara ens i närheten av rimlig och inte räknas som ocker?

Polarpumpen tar 7700kr ink installationsmaterial utan ROT, vilket även det känns som lite i överkant men ändå mer rimlig kostnad.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2015, 11:59:54 »
Jag tolkar det som att firman inte vill ha jobbet helt enkelt.
Kanske har dom fullt upp, men drar iväg ett "sjukpris" för att visa att dom finns, men inte har lust. Det är rätt så vanligt här i stan, firmorna har fullt upp med det stora bolaget som ger bra betalt, så dom vill inte ha med privatkunder att göra. Det senaste exemplet för mig är att en firma ville ha 50 timmar för att byta 4 fönster, vad är det för snickare som behöver ha 12,5h per fönster? Inte en som jag vill anlita i alla fall.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2015, 12:51:21 »
Även om det inte tar en dag att montera en pump så kanske dom bara monterar 2 eller 3 i veckan för det är ju inte säkert att dom har full sysselsättning. För att överleva måste då företaget ta så mycket betalt att dom anställda har lön även dom dagar dom inte producerar. Jag tror att det är mycket vanligt att man har svårt att fylla dagboken med arbete varje dag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2015, 13:58:34 »
Om firman går så dåligt att "så vill de alltså ha 1500-2000kr/h" för att överleva, så... nja jag hade sett mig om efter en annan firma. Det kan ju inte vara meningen att alla kunder måste bli delägare i firman ;)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2015, 14:26:51 »
Det handlar ju hela tiden om inkomster och utgifter, och jag tror inte att dom som säljer och monterar L/LVP drar in större vinster än andra företag. I alla fall inte dom som jag känner till. Men det är typiskt "konsument" att bara se dom timmar som montören tillbringar hos kunden och multiplicera det med 40 timmar i veckan, så enkelt är det ju tyvärr inte.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2015, 14:31:34 »
Den här frågan har ju varit uppe flera gånger.
Tittar jag på de lokala företag som jag vet håller på med just installation av värmepumpar så omsätter de runt 2 miljoner/anställd, och går precis runt med en lönekostnad på drygt 400 000/anställd, inget över till aktieutdelning som det verkar.

Man får montera rätt många värmepumpar för att komma upp i två miljoners omsättning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2015, 14:33:19 »
Naturligtvis ska dom ha betalt för nedlagd tid, bilar osv. Men jag vill inte betala för tid som dom sitter på kontoret och väntar på att få in kunder, för att dom inte har "full sysselsättning". Den tiden får någon annan betala för.
Fasiken, tänk om min pump är deras jobb för hela veckan, ska jag då betala 40 timmar för installationen? eller 80 om dom inte har något jobb veckan efter.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2015, 14:36:26 »
Till slut så kommer det ändå ner till.
1. Vad montören kan tänka sig att acceptera för lön för jobbet.
2. Vad kunden är villig att betala.

Går de två inte ihop, så blir det inget jobb.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2015, 14:42:46 »
Visst är det så.
Ett skäl till den höga kostnaden är ju ROT i sig, priserna steg väl med 30-40% i samma veva som ROT infördes.
Alla installatörer fick helt plötsligt fullt upp och kunde höja priserna, och de har inte sänkts trots att fler startat eget efter införandet av ROT.
Kanske behövs nu marginalerna för att det finns en överetablering på marknaden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2015, 16:50:20 »
Överetablering brukar ju innebära högre konkurrens och mer prispress, verkar ju dock som att det blivit tvärt om i denna branchen?
ROT har ju inte direkt gynnat priserna för slutkund på det sätt som man förväntade sig.

Svenske Kocken: Ingen betalar mig ett öre för att sitta hemma och vänta på jobb och min arbetsgivare betalar mig inte något för att sitta på jobbet och göra ingenting, så jag ser inte riktigt hur din argumentation är relevant.
Jag har ingen som helst lust att betala en entreprenör för tid som han INTE är hos mig... Att han inte har nog med jobb och därför tar överpris för att "gå runt" är ju ingen direkt bra marknadsstrategi...

Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2015, 17:04:50 »
Alla företag har säkert perioder med för lite att göra, allt annat vore konstigt.
Dock, redan en "normal" timersättning på runt 500 kr i timmen skall ju ha skydd mot detta inbyggt i sig, det borde inte behövas 2000 kr/timme.
Dock, än en gång, min bild av VVS-branschen är att de behöver ha ca 1000-1200 kr/timme som de kan debitera för att gå runt.
Detta skall täcka bilar, försäkringar, utbildningar, ackrediteringar, kröning av mätinstrument/vågar, administrativ personal, marknadsföring, sponsring, lokaler, telefon, semester, VAB, sjukskrivningar, tjänstepensioner, arbetsgivaravgifter, skatter, revisorskostnader, mm, mm.
OM det går riktigt bra så kan ägarna förhoppningsvis ta ut både en bra lön och lite aktieutdelning, men till den typen av saker går en väldigt liten del av omsättningen i normalfallet.

Bäst affär borde det troligen vara att ha ett enmansföretag med små overheadkostnader och fullt upp, kan man debitera runt 6000 kr för att montera en luftvärmepump så blir det rimligen en bra förtjänst på de ca 8 timmar det tar att:
Räkna på jobbet, beställa varorna, åka ut till kund, montera, åka tillbaka.
« Senast ändrad: 04 oktober 2015, 17:08:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!