Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 97883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #120 skrivet: 26 mars 2008, 21:24:06 »
kan någon bekräfta ang. legionella? ???

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #121 skrivet: 26 mars 2008, 21:52:02 »
bildning av legionellabakterier kräver rätt temperatur i samma vatten i ett visst antal veckor !
generellt kan man säga att det finns två sätt att undvika legionella !


1. bekämpa uppkomst genom periodisk upphettning tills  bakterien dör.
2. byt ut vattnet innan legionellan hunnit bildas = slinga , ej tank !
cirkulation hjälper inte, vattnet måste bytas ut !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #122 skrivet: 29 mars 2008, 22:34:28 »
ok, men det betyder ju i så fall att ingen behöver värma upp sitt vatten för att ta död på bakterierna eftersom vattnet alltid används (byts ut) oavsett vilken typ av system man har. Undrar varför man hör talas om detta så mycket då? Sc:,h

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #123 skrivet: 30 mars 2008, 10:46:54 »
Legionellabakterien har en lÃ¥ngsam tillväxttakt sÃ¥ det blir knappast nÃ¥got problem i ett vanligt villasystem p.g.a. att omsättningen pÃ¥ vatten är god.               
En periodisk höjning av temp. t.ex. var 14:e dag ger en extra säkerhet mot legionella. Det kan behövas t.ex om man varit borta från huset ett tag och inte omsatt vattnet.
Kostnade för legionellahöjning tycker jag kan anses som försumbar.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #124 skrivet: 30 mars 2008, 17:54:15 »
Fel....tester av fabrikatörer visar att allt vatten inte byts ut i vissa tank-utformningar, utan vatten stående på vissa ställen kan bli kvarstående.
slinga =idiotsäkert
tank = de flesta tankar är legionella-säkra ,men inte alla !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #125 skrivet: 30 mars 2008, 20:28:11 »
Fel???  SÃ¥ fel kan det väl inte vara eftersom ingen i detta land har drabbats av legionella frÃ¥n ett villasystem???

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #126 skrivet: 30 mars 2008, 21:16:30 »
Fel???  SÃ¥ fel kan det väl inte vara eftersom ingen i detta land har drabbats av legionella frÃ¥n ett villasystem???

MVH  SIBY
Redovisade bara vad bransch-experter anser vara fakta . :,v(
men även dessa kan ha fel . fiR:

jag viker mig i frågan .. ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad snook

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #127 skrivet: 02 april 2008, 21:00:00 »
Min granne fick legionella, ska dock låta det vara osagt om det var från varmvattensystemet eller ej. Ska fråga vid tillfälle. Har i och för sig svårt att komma på något annat ställe där man utsätter sig för risken ???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #128 skrivet: 03 april 2008, 08:44:57 »
Reningsverk, kyltorn, offentliga lokalers tappvarmvattensystem är de vanlig orsakerna till legionella.
På senare år har biologiska avloppsreningsverk inom industrin också seglat upp som en riktigt farlig miljö, det är miljöer som optimeras för bakterietillväxt då bakterierna skall förbruka de syreförbrukande ämnen som industrin annars släpper ut i våra sjöar, vattendrag och hav.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #129 skrivet: 03 april 2008, 18:22:33 »
På Ortvikens pappersbruk (Sundsvall) blev en person smittad av legionella från spolvatten i slang som inte använts på länge.
Det har även uppmätts höga halter av legionella i NÖDDUSCHAR som inte genomspolats med lämpliga intervall.
Biologiska avloppsreningsverk inom industrin kan innehålla oerhört höga halter legionella, men som tur är så sprids legionella endast via vatten i aerosolform. Man måste andas in bakterierna via luftvägarna för att bli smittad.

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #130 skrivet: 14 april 2008, 20:13:25 »
Ni andra som har Aqua inverter vad har ni för typ av radiatorer, hur många watt/m2 och vilken framlednings temp kör ni med?
Det kanske iofs är svårt att veta framlednings temp eftersom man bara ser returtempen på pannan... ( är förresten inte det lite märkligt??)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #131 skrivet: 21 april 2008, 21:48:32 »
Någon som vet vart man kan hitta en lista över återförsäljare/montörer av aquan i Västerbotten?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #132 skrivet: 27 april 2008, 09:17:07 »
Jag tror det är en ganska kort lista... Det är nog bara Maspelösa Värmeutveckling samt VP center som säljer Aquan.  Rätta mig om jag har fel.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #133 skrivet: 12 november 2008, 20:19:54 »
Hej, det var länge sen vi hörde nåt från hur era Aqua inverter fungerar.
Ni som har kört lite längre kan väl skriva lite?

MVH JFL
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Aqua inVerter luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #134 skrivet: 24 november 2008, 07:43:01 »
Eftersom ingen annan skriver något så kan väl jag dra få ihop ett par rader.

Har haft Aquan i rätt precis 3år nu. Dessvärre har jag inga siffror att jämföra med, då det fanns lite olja kvar(vet inte exakt hur mycket) i tanken när vi flyttade in och de brändes ju upp innan vi monterade upp aquan. Dock beräknade tidigare ägaren oljeförbrukningen till ca 3kvm/år.

DÃ¥ vi skaffade aquan hade vi ett hus pÃ¥ ca 130kvm utan källare, ganska dÃ¥ligt isolerat, den klarade att hÃ¥lla värmen när det var som kallast den vintern(-17) utan tillskott. Aldrig kopplat in tillskottet(elpatron) för övrigt. 

Nu har vi byggt ut lite och helronverat, bla bytt fönstret, lagt riktigt isolering istället för kutterspån och gjutit in golvvärme i hela bottenplattan. Byggt ut med ca 40kvm.
Inte haft några problem med anläggningen, bara lite intrimninsgrejer, men det är väl standard när man har ett sånt här system.
Har det kraftigare systemet med 2st utedelar, kör oftast bara med den ena om det inte blir under -5 iaf.
Siffrorna jag hade på tiden innan om/utbyggnad "omkom" dessvärre när min ena hårddisk kraschade. Men har för senaste året totalförbrukningen ink hh-el(var iofs en mild vinter) och då ligger vi på 14 900kwh, men tror vi ligger rätt högt på hh-elen.

Känns iaf som anläggningen funkar bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!