Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 126232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #120 skrivet: 19 februari 2010, 17:53:44 »
Det lutar nog mot att jag får ta självmord eller ta på mig dumstruten å späka mig med senaste räkningarna ifrån mitt elbolag. knUp

Skämt åsido jag vart inte klokare efter min kontakt med nibe.  Killen ifråga var ju iallafall trevlig. Men det är ju korna oxå.

Killen ifråga erkände till å med att det han inte var allt för hemma inom detta gebit.

Jag återställde larmet å grejerna verkar funka som det ska nu. Nästa gång ringer jag nog till installatören direkt. Antar att det ingår i hans åtagande ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #121 skrivet: 19 februari 2010, 18:30:43 »
Det lutar nog mot att jag får ta självmord eller ta på mig dumstruten å späka mig med senaste räkningarna ifrån mitt elbolag. knUp

Skämt åsido jag vart inte klokare efter min kontakt med nibe.  Killen ifråga var ju iallafall trevlig. Men det är ju korna oxå.

Killen ifråga erkände till å med att det han inte var allt för hemma inom detta gebit.

Jag återställde larmet å grejerna verkar funka som det ska nu. Nästa gång ringer jag nog till installatören direkt. Antar att det ingår i hans åtagande ?

Mvh tyke :D
Det skall du inte vara helt säker på - min installatör tyckte att jag skulle samla mina erfarenheter och skicka dem till Nibe! Själva begriper de inte så mycket...hmmm...
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #122 skrivet: 19 februari 2010, 19:38:28 »
Det lutar nog mot att jag får ta självmord eller ta på mig dumstruten å späka mig med senaste räkningarna ifrån mitt elbolag. knUp

Skämt åsido jag vart inte klokare efter min kontakt med nibe.  Killen ifråga var ju iallafall trevlig. Men det är ju korna oxå.

Killen ifråga erkände till å med att det han inte var allt för hemma inom detta gebit.

Jag återställde larmet å grejerna verkar funka som det ska nu. Nästa gång ringer jag nog till installatören direkt. Antar att det ingår i hans åtagande ?

Mvh tyke :D
Det skall du inte vara helt säker på - min installatör tyckte att jag skulle samla mina erfarenheter och skicka dem till Nibe! Själva begriper de inte så mycket...hmmm...

Likaså säger min installatör, de kan denna värmepump om möjligt ännu sämre än Nibe själv. Jag har ju
reklamerat pumpen till installatören men de verkar se detta som en tvist mellan mig och Nibe, installatören
är inte särskillt bekymmrad över att jag inte är nöjd.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #123 skrivet: 20 februari 2010, 22:44:54 »
Tjena!

Fick du en felkod som inte finns i manualen?..skumt.

Synd att nibes telefonsupport består av blåbär. CTC's verkar vara mycket bättre..

Men en sak är säker NIbe tjänar grova pengar och installatörerna också...

Mvh / D


Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #124 skrivet: 20 februari 2010, 23:26:47 »
Tjena Freeze visst känns det lite spännande å vara försöksperson. Tror inte det e nån fara men lite brydd blir man. Har fått 30 cm snö just nu å -10 ºC /Wärmdö så en annan försöker bara överleva.

God natt mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #125 skrivet: 23 februari 2010, 14:41:00 »
Såg idag en krivelse i manualen som jag inte tidigare observerat -
där står:

"Denna produkt är ej avsedd att användas av personer med nedsatt fysisk/mental förmåga"

 *roflmao*
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #126 skrivet: 24 februari 2010, 19:40:46 »
Den var ju klockren!

 studs --/


Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #127 skrivet: 14 mars 2010, 23:21:23 »
Hur få till bästa drift nu när det är lite mildare?

1. Nu behöver inte min pump gå hela dagarna, men märker att innan den stänger av så värmer den upp varmvattnet - varför gör den det?
2. Tycker att jag har många start/stopp ca 15-20 /dygn. Är det rimligt? Innan så avfrostade den ofta, men behöver inte göra det nu.
/Jesper
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #128 skrivet: 17 mars 2010, 20:02:16 »
Hej, den toppar alltid upp vv innan kompressorn stänger av.
Detta för att minska antal starter.
15-20 starter är nog inte exeptionellt, visserligen avfrostar den kanske inte
så ofta när det är några plusgrader - men åandrasidan behöver pumpen starta
och stoppa när värmebehovet är mindre än 3kW.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #129 skrivet: 17 mars 2010, 23:28:40 »
Jo, det verkar rimligt.
I fabriksinställning skall den gå igång vid -60 gradminuter tror jag. Det innebär en massa start/stopp när den inte drar så mycket.
Jag få för mig att om jag ställer upp (ner!?!) det så borde start/stopp minska. Kanske blir det lite temperatur svängningar men tror inte det märks så mycket.
Förresten menar du att en ger 3kw när den går på 25hz? Min pump drar då ca 0.8-1.2 kwh.
/Jesper
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #130 skrivet: 19 mars 2010, 23:43:14 »
Hej alla Splitägare!
Som ni kanske har förstått från mina tidigare inlägg är jag kritisk till Splittens
reglersystem, manualen och inte minst de nonchalanta sandstrutsarna på Nibe.
Vi har ju gemensamt lyckats trockla upp de flesta hemligheter i Niben - och jag
tyckte det var läge att sammla alla våra erfarenheter i en samling oberoende
framtagna driftsanvisningar som vi alla gemensamt bidrar till. I dessa driftsanvisningar
kommer omdömmen och tips inför nyanskaffning finnas, fördelar och nackdelar med
pumpen, pumpens funktion och brister, hur parerar man pumpens brister, reglersystemets
inställningar och en utförlig beskrivning av menyer (vartefter vi kommer på deras innebörd).
Med tiden är ambitionen även att kyldrift, och det elektroniska styrsystemet skall kunna
beskrivas utförligt.

Anvisningarna kommer att vara licensierade under en Creative Common licens som är mycket likt
Open source GPL. Den är fri för icke kommerciell användning och derivat är tillåtna sålänge de
de licensieras under samma former som orginalet (dvs fritt för icke kommerciell användning).

Arbetet är påbörjat, och den första öppna spridningen är planerad till första Maj. Jag skulle dock gärna
se att Nibe ägare samt blivande sådana (ej tillvverkare, grosister, återförsäljare eller installatörer) får möjlighet
att titta på och kommentera de första utkasten.

Om ni är intresserade skicka ett mail till mig med en liten beskrivning av er anläggning, två rader med
eran erfarenhet av anläggningen, installatören och Nibe så skickar jag det första utkastet med förfrågan
om eran feed-back.

Skicka förfrågan till jonasbjurel@hotmail.com

Manualen har för närvarande följande disposition:

1   Introduktion                                         6
1.1   Varför oberoende framtagna driftsanvisningar   6
1.2   Publik                                                      6
1.3   Omfattning                                         6
1.4   Visuella notiser                                         7

2   Nibe Split – omdömmen                            8
2.1   Allmänt omdömme                                         8
2.2   Allmänt om luft/vatten värmepumpar               10
2.3   Specifika problem med NIBE Split               11
2.4   Kundsupport och bemötande                            13
2.5   Garantier, försäkringar och reklamationer   13

3   Förutsättningar och rekommendationer   14
3.1   Installation                                         14
3.2   Elinstallation                                         14
3.3   Innegivare                                         15
3.4   Nödsystem                                         15

4   Funktionsbeskrivning                            16
4.1   Funktionsprincip                                         16
4.2   Reglerprincip                                         19
4.3   Driftslägen                                         23

5   Injustering av anläggningen                            30
5.1   Värmekurva                                         30
5.2   Instrypning och flöden                            30
5.3   Reglersystem                                         30
5.4   Inomhusgivare                                         30
5.5   Temperaturgivare                                         30

6   Styr- och reglersystem                            31
6.1   Menysystem och handhavande               31
6.2   Menyer och dess betydelse                            31
6.3   Larm och dess betydelse                            31

7   Felavhjälpning                                         32
7.1   Nödhjälp                                                      32
7.2   Larm                                                      32
7.3   Vanliga fel                                         32

8   Ord- och förkortningsförklaringar               33

Apendix A - Modifiering av temperaturgivare
Apendix B - Anordning för bortförande av kondensvatten
Apendix C - Injusterings exempel
Apendix D - Kyldrift
Apendix E - Elektroniskt styrsystem
Apendix F - Anvisningar för bidrag till dessa driftsanvisningar
Apendix G - Licens

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #131 skrivet: 24 mars 2010, 01:41:38 »
Nytt problem!
Vaknade upp med 17 grader i huset. Värmepumpen står still, likaså CP, reglersystemet verkade leva.
Senast hade den producerat vv, ventilerna stod fortfarande inställda på VP, GM stod på 0.
Framledning visade 35  fram och 50 retur, Mätte upp faktisk fram- och returledning - båda
var ca 19 grader. Försökte forsera GM till -70 för att få igång pumpen men GM gick automatiskt tillbaka
till 0 utan att starta! Altså helt fusen.
Efter att ha startat om pumpen gick ventilerna tillbaka till värmeläge och CP startade, och efter ett
tag startade kompressorn.
I detta läge hade inte elspetsen gåttigång iockmed att GM frös, och hade jag varit bortrest hade
systemet kunnat frysa sönder.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #132 skrivet: 24 mars 2010, 16:56:35 »
Det lät inte bra.
Cirkulationspumpen skall väl inte stanna alls! -även gm hade funkat och elpatron slagit till så står ju vatten stilla i systemet och  teoretiskt sätt skulle det kunna frysa... Var det minusgrader ute? Kanske det spelar roll?

Min svärfar lyckades stänga av värmeproduktion till endast vvatten för ett tag sedan - då funkade "säkerhetssystemet" och Spliten producerade 20 gradit vatten till radiatorerna, men då var det minusgrader ute.
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #133 skrivet: 24 mars 2010, 18:19:07 »
Det var runt 0an, jag hade inte petat på något!
Inga Larm!
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #134 skrivet: 24 mars 2010, 20:10:20 »
Låter oroväckande. Har du varit i kontakt med supporten på nibe. Eller du kanske ej ville ödsla någon tid på Sandstrutsarna. huvuddunk

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!