Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 som tappar tryck.  (läst 637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Colnago6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Nibe 750 som tappar tryck.
« skrivet: 10 februari 2020, 11:40:29 »
Jag har en Nibe 750 från 2011 som har börjat tappa tryck sedan december 2019, den tappar ca 0,1 bar per vecka.

Jag har haft rörmokare i 3 omgångar som har kollat på pannan utan att komma fram till en lösning, det dem har gjort är:
-   Bytt tvÃ¥ ventiler i pannan som hade läckage
-   Kontrollerat expansionskärl som är helt och har inga felaktigheter.
-   Luftat pannan.
-   Kontrollerat samtliga element att det inte finns nÃ¥gra läckage, vilket det inte finns.

Innan jag ringer innan rörmokare igen undrar jag om det finns någon på forumet som har kunskap om vad det kan vara för fel?

Rörmokarens egna förslag är att byta expansionskärl samt provtrycka rören för att komma tillrätta med problemet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 som tappar tryck.
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2020, 13:38:48 »
Eftersom du haft en röris ???  där sÃ¥ varför han dÃ¥ inte kontrollerat kärlet avseende pÃ¥ tryck och annat, vill hen bara sälja ett eller.
Du kan kolla det själv,under en plastkopp på kärlet sitter som en bilventil, puffa lite lätt på oc det ska komma luft, håll ögonen på mätaren.
Med så lite utsläpp ska det inte röra sig på mätaren, fyller du på vatten ska mätaren öka saaakta , sticker den upp direkt så kan det vara för lite luft eller trasigt kärl.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe 750 som tappar tryck.
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2020, 10:52:08 »
Knyt lite toalettpapper på dina golvvärmeslingor om du har det. Både på fram o retur. Pappret blir brunt och skrynkligt om nägon av dem pysläcker.

 tummenupp
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!