Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Egen installation och garanti  (läst 6820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gizmo66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Egen installation och garanti
« skrivet: 04 september 2011, 13:41:04 »
Om man gör en egen installation och har kunskaper och grejor för att göra det men inte (licensierad)
så att säga, gäller inga garantier då?

med tack på förhand...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Egen installation och garanti
« Svar #1 skrivet: 04 september 2011, 13:44:09 »
Beror nog på vart du handlar
Men generellt skulle jag tro att ingen ger dig mer än max 2 års materialgaranti.
Det vill säga att om något går sönder så får du reservdel skickad till dig men du får ingen ersättning för arbetskostnaden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Egen installation och garanti
« Svar #2 skrivet: 04 september 2011, 13:56:24 »
vilken typ av vp gäller det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Egen installation och garanti
« Svar #3 skrivet: 04 september 2011, 14:33:41 »
DÃ¥ han skrev i tavlan för luftvärmepumpar tog jag för givet att det handlade om luft/luft värmepumpar men det kan man i och för sig inta vara säker pÃ¥  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gizmo66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Egen installation och garanti
« Svar #4 skrivet: 04 september 2011, 15:13:16 »
Det gäller luftvärmepump .........

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Egen installation och garanti
« Svar #5 skrivet: 04 september 2011, 15:19:41 »
Det borde vara -Inget cert ingen garanti!  Varför skulle annars montörer behöva certifiera sig ???

Man kan tycka vad man vill om certifieringskravet, jag gillar det inte, men kravet finns där så då är det så.

Utloggad Gizmo66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Egen installation och garanti
« Svar #6 skrivet: 04 september 2011, 15:47:19 »
Hur mycket av en installation får man göra själv?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Egen installation och garanti
« Svar #7 skrivet: 04 september 2011, 15:47:39 »
Men om fläkten i innedelen skär ihop har egentligen inte med monteringen att göra dÃ¥ borde garantin gälla  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Egen installation och garanti
« Svar #8 skrivet: 04 september 2011, 16:03:48 »
Hur mycket av en installation får man göra själv?

I princip allt utom att släppa på gasen.
Och det skall ju föregås av trycksättning/täthetsprovning, läcksökning o.s.v..
Bäst är väl att låta en erfaren installatör fixa allt som har med själva kopplingarna att göra, det ökar chansen att det håller tätt även på sikt.

Men om fläkten i innedelen skär ihop har egentligen inte med monteringen att göra dÃ¥ borde garantin gälla  Sc:,h

Troligen är det så att garantin gäller om du står på dig, det kan dock innebära att du måste demontera maskinen och skicka den till det ställe du köpte den.
Företaget i fråga skall stå för tur och returfrakter, men du får troligen fixa vacumsugningen själv.
Det mest praktiska torde vara att acceptera materialgarantin, istället för att börja skicka maskiner hit och dit för dyra pengar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gizmo66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Egen installation och garanti
« Svar #9 skrivet: 04 september 2011, 16:12:23 »
Tack för svaret Rickard.
Så om man fixar allt själv utom att (släppa på gasen) så borde alltså
garantierna i 5 år gälla?
Vad kostar det ungefär att (släppa på gasen) av certifierad tekniker?

tack på förhand....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Egen installation och garanti
« Svar #10 skrivet: 04 september 2011, 16:16:25 »
Att installera en värmepump för en erfaren installatör tar normalt bara 2-4 timmar, och kostar runt 5000 kr.
Så om du kan bespara honom eller henne typ 1.5 timmars jobb genom att själv ta hål i väggen och skruva upp inner och ytterdelen så blir det väl typ 1000 kr billigare?
Sen brukar det ju på vissa ställen i landet vara svårt att få någon installatör att komma om de inte får sälja pumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Egen installation och garanti
« Svar #11 skrivet: 04 september 2011, 16:22:01 »
Om man "bara" ska släppa pÃ¥ gasen sÃ¥ mÃ¥ste man ju ändÃ¥ täthetsprova och vacummsuga.  Även om kunden säger sig ha gjort detta.  Annars blir det ju "mitt" fel om nÃ¥got falerar. 

Ska jag stÃ¥ för nÃ¥got sÃ¥ mÃ¥ste jag ju veta att det är som det ska,  det kan det mycket väl vara även vid en "amatör" installation, men jag som montör VET inte det och mÃ¥ste dÃ¥ börja om igen med kvävgas samt vacuum. *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Egen installation och garanti
« Svar #12 skrivet: 04 september 2011, 16:24:18 »
Om man "bara" ska släppa pÃ¥ gasen sÃ¥ mÃ¥ste man ju ändÃ¥ täthetsprova och vacummsuga.  Även om kunden säger sig ha gjort detta.  Annars blir det ju "mitt" fel om nÃ¥got falerar. 

Ska jag stÃ¥ för nÃ¥got sÃ¥ mÃ¥ste jag ju veta att det är som det ska,  det kan det mycket väl vara även vid en "amatör" installation, men jag som montör VET inte det och mÃ¥ste dÃ¥ börja om igen med kvävgas samt vacuum. *vinkar*

Det ingår ju självklart i uppdraget om man köper tjänsten att "släppa på" gasen, alldeles oavsett vem som dragit ihop rören.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Egen installation och garanti
« Svar #13 skrivet: 04 september 2011, 16:28:21 »
Ok  jag läste dit inlägg igen  och jag läste galet första gÃ¥ngen. ::)
 *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Egen installation och garanti
« Svar #14 skrivet: 04 september 2011, 19:19:38 »
Enligt lagen är det tyvärr även förbjudet att sammanfoga rören. Så här står det i EU-förordning 842/2006:
Installation: att sammanfoga två eller fler delar av utrustning
eller kretsar som innehåller eller är utformade för att innehålla
köldmedium med fluorerade växthusgaser


det finns dock inga prejudikat, så det är svårt att veta exakt vart domstolen drar gränsen...

Att en fläkt går sönder har, som sagt var, inte så mycket med vem som har gjort installationen att göra, men om leverantören vill slingra sig så är det inte så bra att ha begått miljöbrott...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!