Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftvärmepump vs Fjärrvärme  (läst 7647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr_pluto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« skrivet: 09 augusti 2005, 20:33:00 »
Jag ska bygga ett nytt älvsbyhus (i Sundsvall). Det ingår en frånluftsvärmepump (nibe figher 310p, tror jag). I det område där jag köpt tomt är det fjärrvärme framdraget, och det ligger ett erbjudande om att ansluta sig gratis.
Det går inte att utnyttja bägge dessa, energibolaget (som har fjärrvärmen) godkänner ingen teknisk lösning för att koppla ihop fjärrvärmeanläggningen med fl-pumpen.

Vad ska jag välja? Behålla frånluftvärmepumpen eller välja bort den och satsa på fjärrvärmen? jag måste då komplettera med en ventilationsanläggning.

Älvsbyhus själva talar varmt om fl-pumpen och menar att jag är en "idiot" (i stort sett  ;)), om jag väljer bort pumpen. Pumpen ger väl även ett bra inomhusklimat, luftmässigt.

Fjärrvärmepriset är idag 66 öre/kwh, och det rörliga elpriset ligger väl på kring 85 öre/kwh. Fjärrvärmepriset kan gå ner här i Sundsvall då de snart är färdig med ett nytt fjärrvärmeverk.

Nån som har några vettiga råd kring detta? Jag har fått flera åsikter, dock de flesta i fjärrvärmens favör... Hur mycket kan man tjäna i förbrukning med värmepumpen? Jag planerar även att installera en braskamin.

Många frågor...  :)


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2005, 23:58:34 »
Jag ska bygga ett nytt älvsbyhus (i Sundsvall). Det ingår en frånluftsvärmepump (nibe figher 310p, tror jag). I det område där jag köpt tomt är det fjärrvärme framdraget, och det ligger ett erbjudande om att ansluta sig gratis.
Det går inte att utnyttja bägge dessa, energibolaget (som har fjärrvärmen) godkänner ingen teknisk lösning för att koppla ihop fjärrvärmeanläggningen med fl-pumpen.

Vad ska jag välja? Behålla frånluftvärmepumpen eller välja bort den och satsa på fjärrvärmen? jag måste då komplettera med en ventilationsanläggning.

Älvsbyhus själva talar varmt om fl-pumpen och menar att jag är en "idiot" (i stort sett  ;)), om jag väljer bort pumpen. Pumpen ger väl även ett bra inomhusklimat, luftmässigt.

Fjärrvärmepriset är idag 66 öre/kwh, och det rörliga elpriset ligger väl på kring 85 öre/kwh. Fjärrvärmepriset kan gå ner här i Sundsvall då de snart är färdig med ett nytt fjärrvärmeverk.

Nån som har några vettiga råd kring detta? Jag har fått flera åsikter, dock de flesta i fjärrvärmens favör... Hur mycket kan man tjäna i förbrukning med värmepumpen? Jag planerar även att installera en braskamin.

Många frågor...  :)


Det är svÃ¥rt att sia om framtiden, nybyggnationen i Korsta ska ju finansieras pÃ¥ nÃ¥t sett och dessutom vet jag att fjärrvärmen riskerar att privatiseras i S-vall och dÃ¥ sänks inga priser pÃ¥ fjärrvärmen.  :-\

I dagsläget är det troligen lite billigare med FLVP, och som du konstaterar så måste ventilationen kompletteras om FLVP:N tas bort. Om huset är välisolerat och 310:an är rätt storlek för detta hus så bör du komma undan med en kostnad på ca halva elpriset (40-45 öre/kWh) för uppvärmning och varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2005, 00:44:01 »
Hej .Inget lätt val när fjärrvärmen kopplas in gratis.
Tror igentligen som Karl dessutom så har du tänkt sätta in en vedkamin så kommer du att ytterligare öka verkningsgraden på frånluftsvärmepumpen.
Lika säkert som amen i kyrkan så kommer nog ingen att sänka sitt fjärrvärmepris!
mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2005, 11:34:50 »
Dumma frågor.

Måste fjärrvärmen och frånluftspumpen kopplas ihop?
Vad är det fasta månadspriset för fjärrvärmeabonnemanget?

Naturligtvis hatar fjärrvärmebolaget att kunderna kör med värmepumpar och bara använder fjärrvärmen för att spetsa när det det är som kallast. Ännu mer hatar dom att enstaka fastigheter inte ansluter sig till ett redan investerat nät.

Som god miljövän tycker jag att man alltid skall prioritera energibesparing och återvinning av värme. Att välja bort frånluftspumpen skulle aldrig vara ett alternativ för mig.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mr_pluto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2005, 18:28:36 »
Dumma frågor.

Måste fjärrvärmen och frånluftspumpen kopplas ihop?
Vad är det fasta månadspriset för fjärrvärmeabonnemanget?


Tack för all svar. Uppskattar det!

Larryd, vad menar du med Dumma frågor?

Som svar på dina frågor: 1: Fjärrvärmen o FL-pumpen måste inte kopplas ihop. Och de får INTE kopplas ihop för fjärrvärmeleverantören. Vilket ger att detta inte är nåt alternativ. 2: Det är inget fast månadspris, utan endast ett rörligt, 66 öre/kwh idag.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2005, 10:25:56 »
Dumma frågor.

Måste fjärrvärmen och frånluftspumpen kopplas ihop?
Vad är det fasta månadspriset för fjärrvärmeabonnemanget?


Tack för all svar. Uppskattar det!

Larryd, vad menar du med Dumma frågor?


Som svar på dina frågor: 1: Fjärrvärmen o FL-pumpen måste inte kopplas ihop. Och de får INTE kopplas ihop för fjärrvärmeleverantören. Vilket ger att detta inte är nåt alternativ. 2: Det är inget fast månadspris, utan endast ett rörligt, 66 öre/kwh idag.

Tack,

Alltså var min fråga dum. En dum fråga till:

Om fjärrvärmen och FL inte måste kopplas ihop, varför är detta inte något alternativ?.
Kan du inte köra dom båda alternativen separat och "Både äta kakan och ha den kvar."? Köra värmepump för basbehovet av värme och varmvatten via el. Räkna med en verkningsgrad på minst 3 under större delen av året , vilket kanske motsvarar 25 öre/kWh. Och komplettera med fjärrvärme under den kallaste tiden för 64 öre/kWh?

Få medlemmar i detta forum har så låg energikostnad. Åtminstone inte jag, som kompletterar/spetsar med el för 90 öre kWh när det är riktigt kallt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mr_pluto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2005, 19:51:56 »
Ja så har jag inte tänkt  Sc:,h

Men det kanske funkar att köra med både fjärrvärme och värmepump utan att koppla ihop dem? Blir det inga problem att köra med flera "system"? Och hur styr man vilket som är aktivt?

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frånluftvärmepump vs Fjärrvärme
« Svar #7 skrivet: 14 september 2005, 16:13:51 »
IVT 490 har en fjärrvärmemodul IVT630A, som gör att man kan köra med båda.
I första hand kör han med kompressorn, behövs tillskott shunter regleren inn 630 modulet.
Fjärrvärmebolagen hater den, men den fungerar utmärkt.
/Ankh...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!