Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tilläggisolera tank  (läst 8965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Tilläggisolera tank
« skrivet: 16 augusti 2007, 10:59:38 »
Hej.

Har börjat räkna på värmeförluster i mitt solvärmesystem och kommit fram till att förlusterna är lite väl stora. Så jag tänkte lägga på lite isolering och bygga en fyrkant av spånskiva eller gipsskiva runtom. Det blir ett kompromissprojekt, sambon vill slippa se tanken och rören. Tanken står i tvättstugan. Tvättstugan är precis bredvid ytterdörren.

Tidigare har jag resonerat som att "äsch, värmeläckaget hjälper ju till att värma huset". Men sÃ¥ kan man ju inte resonera, vad dum man är ibland. ;D  :-\ Sc:,h :'(

På sommaren är det ren förlust, tanken tappar värme, det blir stekhett i tvättstugan (>30 grader) och elpatronen slår till vid ett par dagars dåligt väder. Bättre att kyla bort överskottet på natten eller att låta SYR-ventilen öppna och släppa iväg lite hetvatten. På vintern ersätts värmeläckaget ofta med stödel eftersom täckningsgraden på solvärmen är lägre. Bättre att låta värmepumparna stå för värmen.

-Men vad gäller egentligen ? Alla rörkopplingar ska vara synliga heter det generellt. Och jag vill bygga in allihop. Jag har lite kopplingar precis intill och ovanpÃ¥ tanken, bla en SYR-ventil, en ESBE termostatblandare och en säkerhetsventil. Det är väl bara botten som jag tänkte lÃ¥ta vara nÃ¥gorlunda ifred. Sidorna och toppen ska isoleras.  knUp

Edit:tillägg: Räknade lite pÃ¥ det. Tanken tappar idag ca 4 kWh/dygn, vilket motsvarar en tempsänkning pÃ¥ ca 10 grader. Ett genomsnittlig tilläggsisolering pÃ¥ 10 cm gör att värmeförlusten gÃ¥r ner till 1 kWh/dygn och ett tempsänkning pÃ¥ 3 grader. Jag har aldrig räknat pÃ¥ detta tidigare, men vilken skillnad det blir !  :)

MVH/Gano




« Senast ändrad: 16 augusti 2007, 11:35:45 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma +19/-4
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2007, 11:55:34 »
Anledningen till att kopplingar skall vara synliga är ju att minska risken för vattenskador. Men vad kan hända i detta fall? Tanken står i tvättstugan, golvet bör alltså tåla vatten. Väggen kan vara ett problem om tilläggsisoleringen är i kontakt med den.

Det värsta som kan hända, förutsatt att det finns ett fritt utrymme mellan tilläggsisolering och väggar/golv, borde vara att isoleringen blir fuktig. Värmen gör att fukten drivs utÃ¥t och den tränger sÃ¥ smÃ¥ningom igenom gipskivan. Men är det nÃ¥got större problem? Det blir att i värsta fall att byta ut lite möglig isolering och förstörd gipskiva. 

Som jag ser det, finns det bara fritt utrymme mellan tilläggsisoleringen och väggar/golv så kan inga allvarliga problem uppstå. Det handlar inte om att bygga in kopplingar i väggar där läckage under en lång tid kan ställa till med stora problem.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2007, 12:15:19 »
Vid varje koppling som blir dold, kan du inte lägga 2-trÃ¥d, dra ut dom utanför isolering där du samlat alla 2-trÃ¥dar lite snyggt, köpa Fuktmätare typ denna frÃ¥n Classe Art. nr. 32-7713  129,00 kr. Jag menar alla trÃ¥dar blir en förlängning av stiftena pÃ¥ mätaren och du kan emellanÃ¥t kolla alla dolda kopplingar ::) Skulle inte det kunna funka?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2007, 12:36:18 »
Det kanske går att bygga en låda runt tanken och sedan blåsa med cellulosa isolering.
Typ varmcell,Ekofiber. Jag har planer på att göra nått sådant.
Man kan bygga små lådor med lock i väggen så man kan komma åt saker i bland.
Ex http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/a8.htm
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2007, 13:50:20 »
Det kanske går att bygga en låda runt tanken och sedan blåsa med cellulosa isolering.
Typ varmcell,Ekofiber. Jag har planer på att göra nått sådant.
Man kan bygga små lådor med lock i väggen så man kan komma åt saker i bland.
Ex http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/a8.htm

Roligt att det kan vara möjligt att göra så här. Kul att hitta förbättringspotential i sin solanläggning fortfarande efter drygt 2 års drift.

Tanken står i ett hörn, så de 2 lådväggarna in mot hörnet kan jag regla upp mot väggen, på så vis får jag en luftspalt. De 2 yttre lådväggarna får gå ända ut mot väggen i tvättstugan. Sedan sätter jag i en bottenoch fyller på med isolering. Det gör att det kommer att bli allt mellan kanske 5 och 25 cm extra isolering. Luckor för att kolla flöde, elpatron etc får man väl fixa till.

Detta blir ett vinterprojekt. Jag ska ta och anteckna lite värden på temperaturförluster från kväll till morgon så jag har något att jämföra med.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad OlofB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Gullberg.nu
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2007, 14:52:00 »
Jag har isolerat en ackumulator genom att bygga en låda runt, och sedan fyllde jag den med en typ av vulkanaska, Perlite. www.perlite.dk är ett vitt pulver som kan köpas i olika fraktioner har mycket god isolerförmåga 0,038 W/m °C. Kan köpas i vattenavstötande version.
Jag använder Typen 0515SC kornstorlek 0,5–1,5 mm Densitet 70 kg/m3, Vattenavvisande.
Jag har minst 30 cm isolering runt tanken. Det kan bli riktigt kallt i pannrummet på vintrarna, även om tanken är uppvärmd. Jag eldar med ved så tanken håller 90°C när jag har eldat, vilket blir var 3:de dygn på vintern.

Om man får en vattenläcka så rinner vattnet rakt igenom isoleringen. Isoleringen häller man bara ner i lådan så rinner den ut runt alla små skrymslen och rör. Går något rör läck så öppnar man lådan någon stans nertill och häller ut isoleringen, utför sin reparation. Och häller sedan tillbaka isoleringen uppifrån igen.

Lådans väggar in mot husväggarna tätades med plast för diffutionstätning, samma sort som man använder bakom gipsskivorna på ytterväggar. Så att inte fukt skall tränga in i huset, vid eventuellt läckage.

Olof
Gullberg www.gullberg.nu

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2007, 17:58:45 »
Hmm, nu har Du satt igÃ¥ng en massa "dumheter" i skallen pÃ¥ mig  ;D Har faktiskt funderat pÃ¥ att isolera min tank/panna, men inte kunnat komma pÃ¥ nÃ¥n bra lösning. Det här skulle kunna tänkas va lösningen..., lite frÃ¥gor bara.. Tanken/pannan stÃ¥r ju direkt mot golvet pÃ¥ smÃ¥ ben, gÃ¥r det att fylla isoleringen direkt mot betonggolvet, eller binder det ev fukt kvar i botten. Inte för att jag bryr mig om golvet, utan vill inte att fukt ligger kvar, Ã¥ ev söker sig in till plÃ¥ten utanpÃ¥ tanken/pannan... Tanken/pannan stÃ¥r i ett hörn, sÃ¥ jag kunde ev bara göra tvÃ¥ väggar, täta mot golvet sÃ¥ att inget kan ta sig ut/in vid golvet, Ã¥ sen bara fylla upp med vulkanaska... Vad tror Du om det, skulle det fungera?

mvh humlan.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2007, 20:16:58 »
Hej
jag har isolerat min solvärmetank med extra 7cm nätmatta. Detta utanpå standard polyuretanskum Utanpå alltihop är den klädd med 12mm material liknande Armaflex (svart. Mätte värmeförlusten och den tappade ca 1c /dygn. kanske inte så vacckert, men den står i pannrummet i källaren.
Eftersom det finns goövbrunn så funderade jag inte ens på betydelsen av att bygga in allting.


///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2007, 20:31:13 »
Bara en liten funderare här, funkar gipsskivor runt en acktank där det är kraftiga värmeväxlingar och ibland fuktig luft ?, är nervös för gips i fuktiga urtymmen, vore inte plywood eller plyfa ett bättre material ? Tänker också på om man meckar mycket, gips går sönder lätt om man slår i med något, Rätta mig om detta är fel.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2007, 20:52:52 »
Plyfa eller plywood är säkert utmärkta material till detta ändamål, speciellt om man av någon anledning behöver att öppna. Bara att skruva isär.

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2007, 23:07:08 »
hej
vanligt liggunderlag e grymt underskattat isolerar riktigt bra .... finns ju en tjockare modell som dom brukar använda på byggen
limma fast ett varv pÃ¥ tanken Ã¥ smäll dit ett varvtill utan pÃ¥  saxa gärna skarvarna Ã¥ dom inte ligger pÃ¥ varandra,sÃ¥ gör det en väldig skillnad
enkelt att jobba med lite kontakt eller mattlim e väl det enda som behövs å bygger minimalt lite 15 mm per varv ...150 mm av det då e tanken hyfsat tät....

Utloggad OlofB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Gullberg.nu
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2007, 18:23:56 »
Hmm, nu har Du satt igÃ¥ng en massa "dumheter" i skallen pÃ¥ mig  ;D Har faktiskt funderat pÃ¥ att isolera min tank/panna, men inte kunnat komma pÃ¥ nÃ¥n bra lösning. Det här skulle kunna tänkas va lösningen..., lite frÃ¥gor bara.. Tanken/pannan stÃ¥r ju direkt mot golvet pÃ¥ smÃ¥ ben, gÃ¥r det att fylla isoleringen direkt mot betonggolvet, eller binder det ev fukt kvar i botten. Inte för att jag bryr mig om golvet, utan vill inte att fukt ligger kvar, Ã¥ ev söker sig in till plÃ¥ten utanpÃ¥ tanken/pannan... Tanken/pannan stÃ¥r i ett hörn, sÃ¥ jag kunde ev bara göra tvÃ¥ väggar, täta mot golvet sÃ¥ att inget kan ta sig ut/in vid golvet, Ã¥ sen bara fylla upp med vulkanaska... Vad tror Du om det, skulle det fungera?

mvh humlan.

Det borde fungera. Jag satte en skiva längst ned med några distanser under och isolerade ovanför. På så vis kan jag direkt se ev. läckage. Dessutom skulle jag kunna tänka mig att man kan dra upp markfukt om man isolerar direkt mot golvet.

mvh Olof.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2007, 18:33:16 »
Hmm, nu har Du satt igÃ¥ng en massa "dumheter" i skallen pÃ¥ mig  ;D Har faktiskt funderat pÃ¥ att isolera min tank/panna, men inte kunnat komma pÃ¥ nÃ¥n bra lösning. Det här skulle kunna tänkas va lösningen..., lite frÃ¥gor bara.. Tanken/pannan stÃ¥r ju direkt mot golvet pÃ¥ smÃ¥ ben, gÃ¥r det att fylla isoleringen direkt mot betonggolvet, eller binder det ev fukt kvar i botten. Inte för att jag bryr mig om golvet, utan vill inte att fukt ligger kvar, Ã¥ ev söker sig in till plÃ¥ten utanpÃ¥ tanken/pannan... Tanken/pannan stÃ¥r i ett hörn, sÃ¥ jag kunde ev bara göra tvÃ¥ väggar, täta mot golvet sÃ¥ att inget kan ta sig ut/in vid golvet, Ã¥ sen bara fylla upp med vulkanaska... Vad tror Du om det, skulle det fungera?

mvh humlan.

Det borde fungera. Jag satte en skiva längst ned med några distanser under och isolerade ovanför. På så vis kan jag direkt se ev. läckage. Dessutom skulle jag kunna tänka mig att man kan dra upp markfukt om man isolerar direkt mot golvet.

mvh Olof.

Det var det jag var rädd för, ev fukt som sugs upp under ifrÃ¥n alltsÃ¥... Tänkte slippa pillergörat att fÃ¥ till nÃ¥t fungerande kring benen..., kommer omöjligt Ã¥t längs in mot hörnet ändÃ¥  Sc:,h MÃ¥ste ha nÃ¥t som har samma egenskaper som det vattenbaserade skum jag har i väggar Ã¥ golv. Det varken binder eller suger fukt, men lÃ¥ter sig ju inte Ã¥terfyllas, som det här skulle ha gjort.

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2007, 19:43:18 »
klipp ut och lägg en golvplatonmatta under

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tilläggisolera tank
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2007, 20:48:46 »
klipp ut och lägg en golvplatonmatta under

Skulle kunna gå..., även om det inte lär bli 100%. Kan som sagt inte komma åt på nåt vettigt sätt, längst inne i ena hörnet. Men tål att tänka på iaf.. Bara den evinnerliga dimman kunde ge med sig nån gång. Lite frustrerande när det är klarblå himmel bara nån km ifrån mig, men här är det mjölkvitt åt alla håll..

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!